Røysås & Kvisleråsen - Spydeberg/Skiptvet (30.01.2017)  2

Start point Jyllandv./Langliv. p-lomme (140m)
Endpoint Jyllandv./Langliv. p-lomme (140m)
Ascents Røysås (230m) 30.01.2017 15:13
Kvisleråsen (214m) 30.01.2017 16:01
Visits of other PBEs Jyllandveien/Langliveien p-lomme (140m) 30.01.2017 16:29

Enkelte vil kanskje stusse over ruta jeg gikk i starten på denne turen. Vel, jeg svingte av Fv262 og kjørte innover Jyllandveien. Planen var å parkere ved Kongstein, men da jeg nærmet meg den gården ble jeg møtt av en illsint bikkje uten å se noen eier. Jeg ble noe usikker på hva slags velkomst den hunden hadde tenkt å gi meg, så jeg rygget tilbake og fikk snudd, og endte opp med å parkere i en lomme ved noen søppeldunker nede ved Fv262. Litt lengre å gå, men det fikk jeg tåle. Jeg var jo tross alt her for å gå en tur.

Så fra parkeringen fulgte jeg tidlig en traktorvei litt ovenfor Jyllandveien så langt den gikk i riktig retning. Forbi Kongstein holdt jeg fremdeles godt oppe i åssiden så ikke vaktbikkja skulle merke meg. Her ble det noe kaving i skog uten sti, men etter å ha krysset et ferskt hogstfelt, kom jeg omsider ned på Jyllandveien igjen.

Var nære på at jeg dro opp broddene fra sekken her, men det var kurant å gå i kanten på veien. Totalt var det en del mindre is enn bar vei, så brodder var unødvendig.

Det var helt bart i skogen, men veien var stedvis temmelig glatt. Heldigvis gikk det rimelig greit å gå i grøftekanten der det var holkeføre, så broddene forble i sekken. Jeg kunne følge veien til litt forbi det øde og forlatte Mulerud. Nesten litt spøkelsesaktig, og det ble forsterket av ravnelyder rundt huset. Ved veiens ende etter Mulerud, fulgte jeg sti opp mot toppen på Røysås (230). Stien var merket med bånd, men litt før toppen var det noen steder litt vanskelig å se båndene. Stien var så vidt synlig i lyngen, men uansett var toppen nå i sikte, så jeg var ikke veldig avhengig av GPS’en for å finne fram.

Ved toppen var det et snev av utsikt i sørlig retning. Helt bart her på Røysås (230), og ikke en rest av snø engang. Været var overskyet, selv om det var meldt mye sol med fare for tåkeskyer.

Helt sist i januar, og lite som minner om vinter på toppen av Røysås (230).
Slike bånd fulgte jeg opp mot toppen på Røysås (230), som her er skiltet Røysa. Toppvarden ses bakerst, litt til høyre for furua med skilt og bånd.
Litt sør for toppen av Røysås (230) er det gløtt av utsikt.

Ned igjen tok jeg en mer sørlig rute. Jeg fulgte et tråkk ned mot Mulerud, og gikk veien tilbake et lite stykke. Å gå samme vei frem og tilbake synes jeg er litt kjedelig, så ved Jyllandhytta tok jeg en sti sørover i retning Nygård. Siden stien så ut til å ende rett i tunet på gården Nygård, skar jeg ut i skogen og skrådde i retning Kvisleråsen (214). Jammen tyngre å gå i lyng og kratt, men stort sett var skogen grei å gå i. En del kvister og felte trær skapte litt hinderløype, men opp mot toppen var det fint å gå.

På Kvisleråsen (214) er det et par jevnhøye punkt. Tjukk skog på kulen som trolig er høyest, men flytter man seg litt mot sør, er det gløtt av utsikt over mere skog.

Høyeste punkt på Kvisleråsen (214) er trolig her.
På Kvisleråsen (214). Kulen bak til høyre kan muligens også være høyeste punkt.

Strekningen tilbake til bilen foregikk litt i lyng og kratt, litt på mindre stier, over kvister og et lite hogstfelt, og så vidt på en åkerlapp. Her var mobil-GPS’en mye oppe, for noe retningsvill blir man i tjukke skogen. Siste kvarteret begynte det å skumre, men det var beregnet at jeg skulle nå bilen rundt solnedgang. Så perfekt timet sånn sett, tross litt krøll på starten av turen.