Duåsberget/Sauholen - Sør-Odal (09.01.2017)  2

Start point Nord for Føskerud (198m)
Endpoint Nord for Føskerud (198m)
Ascents Duåsberget (340m) 09.01.2017 15:47

Det skumret jammen fort da jeg kjørte østover mot Kongsvinger på E16. De få kilometerne jeg skulle kjøre fra forrige tur føltes som flere mil. Ved Leikvang og Børstad svingte jeg av E16, og kjørte litt nordover på Dølisjøvegen/Fv285. Jeg tok av mot Føskerud, og parkerte på en traktorvei like nord for Føskerud. Var vel liten sjans for at noen skulle opp her med kjøretøy i mørket akkurat denne ettermiddagen, så jeg satset på at det var greit å sperre traktorveien med bilen min.

Det er for øvrig en større parkeringsplass 170 m lenger nord for der jeg parkerte, mellom to hyttefelt.

Traktorveien jeg skulle følge, ser på kartet veldig kort ut, men gledelig nok går denne mye lengre oppover. Jeg var forberedt på baksing i skog og kratt etter hvert, men her kunne jeg følge veien helt opp til rundt 290 meters høyde, til en svært hogstfelt. Deretter var det greit å gå i kanten av dette hogstfeltet til det flatet ut på 335 moh. Der møtte jeg attpåtil en sti som går nord-sør. Jeg var rimelig sikker på at hvis jeg tok til venstre nå (sørover), så ville jeg komme til toppen. Ikke overraskende fikk jeg rett i det. Litt før toppen delte stien seg, hvor jeg gikk til høyre, og etter en bratt kneik på 3-4 høydemeter, var jeg oppe.

Høy skog og null utsikt på toppen av Duåsberget (340), men den hadde et bord, en sittebenk og infotavle. Infotavlen fortalte bl.a. at det gamle og riktige navnet på stedet er Sauholen/Sauskallen.

På toppen av Duåsberget (340).
Infotavla på toppen.
På Duåsberget (340).
Tilrettelagt på toppen av Duåsberget (340). Er nok litt besøkt denne toppen.
Toppen med bordet og sittebenken sett fra stien. Her står jeg ca 30 m øst for toppen.

Solnedgang hadde vært klokka 15:40, og her på toppen viste uret nå 15:50. Det mørknet raskt, så jeg var litt stresset med å komme meg ned igjen. Jeg returnerte samme vei jeg hadde gått opp, siden det var en oversiktlig og lettgått rute. En fordel å kjenne veien når det ble lite dagslys. Dessuten hjalp det lille snølaget veldig på sikten. Nede ved bilen fikk jeg skiftet til tørt tøy i halvmørke. Jeg var blitt ganske fuktig nederst på buksebeina, siden temperaturen hadde steget og det nå var plussgrader.

Fra returen, hvor vi ser nedover det store hogstfeltet. Jeg gikk opp og ned litt til høyre for midten her, langs skogkanten. Det islagte vannet helt nederst er Dølisjøen.