Solbergvarden & Lokkeråsen - Nedre Eiker (28.05.2008)  5

Start point Bjørkedokk parkering (149m)
Endpoint Bjørkedokk parkering (149m)
Ascents Solbergvarden (531m) 28.05.2008 11:36
Lokkeråsen (607m) 28.05.2008 12:25
Visits of other PBEs Bjørkedokk parkering (149m) 28.05.2008 10:30

Fremdeles pappapermisjon, og fortsettelse av opptreningen til storturen til Beerenberg på Jan Mayen snaut 3 uker senere. Denne gangen kjørte Frida og jeg til Krokstadelva og opp til Bjørkedokk parkering. Vi var inne i en godværsperiode nå, så været var sommerlig og fint. Det ville bli varmt for meg som skulle gå med Frida i bæremeisen på ryggen.

Vi fulgte først veien forbi Inntaksdammen og Borgetjern, senere på god og tydelig sti forbi Vadalstua, og så ut til Solbergvarden (531). Her var det grei utsikt, blant annet mot Drammen, og særlig i retning Vestfossen og Jonsknuten (904). Frida og jeg nøt en god pause på varmt og tørt fjell her på Solbergvarden.

På Solbergvarden (531). Drammen og Drammensfjorden ses mellom trærne midt i bildet.
På Solbergvarden (531). Bildet tatt mot Lokkeråsen (607).
Frida og jeg på Solbergvarden (531). Bildet tatt i retning Kongsberg.
Zoom i retning Kongsberg fra Solbergvarden (531). Jonsknuten (904) ses bak til høyre med mast på toppen.
På Solbergvarden (531).
Langs stien mellom Solbergvarden (531) og Lokkeråsen (607) står denne krokete furua.

Videre mot Lokkeråsen (607) var det god sti hele veien. Her var det også utsikt i flere retninger tross noen trær rundt toppen. Etter en lengre pause på denne fine åsen helt sør i Finnemarka, tok jeg Frida på ryggen igjen, og vandret stien og veien tilbake til bilen på parkeringen ved Bjørkedokk. En trivelig tur i flott sommervær!

Drammen og Drammensfjorden sett fra toppen av Lokkeråsen (607).
Zoom mot snødekte Norefjell fra toppen av Lokkeråsen (607).
Frida utforsker toppen av Lokkeråsen (607). Bak til venstre ses Storkollen (536) og Eggekollane (524), som vi besøkte 6 dager tidligere.
Zoom mot Drammen og Drammensfjorden fra toppen av Lokkeråsen (607).