Storkollen & Eggekollane i Finnemarka - Lier (22.05.2008)  4

Start point Ved skytebanen på Eggevollen (348m)
Endpoint Ved skytebanen på Eggevollen (348m)
Ascents Storkollen (536m) 22.05.2008 11:18
Eggekollane (524m) 22.05.2008 11:58
Visits of other PBEs Eggevollen skytebane parkering (347m) 22.05.2008 10:37
Parkering ved skytebanen på Eggevollen. Bak ses Storkollen (536).
Eggekollane (524) sett fra parkeringen ved skytebanen på Eggevollen.

Frida og jeg kjørte opp til parkeringen ved skytebanen på Eggevollen, langs veien inn til Eiksetra. Jeg plasserte Frida i bæremeisen og gikk først et stykke oppover i skogen, inntil jeg kunne følge en halvdårlig sti/traktorvei opp til skaret øst for Storkollen (536). Der kom vi inn på en bedre sti, som gikk østryggen opp til toppen på Storkollen (536).

Storkollen (536) er en stilig topp, ja så absolutt en av de kuleste i Finnemarka. Avrundet og temmelig bratt mot sør, med god utsikt, særlig sørover og mot øst. Man får faktisk litt høydefølelse der oppe, og det er ikke alle steder man får det på skogstoppene. Når sola tittet fram, ble det veldig trivelig på toppen, så Frida (nesten 1 år) og jeg storkoste oss en lang stund der oppe. Det hadde vært ganske lettskyet og fint på formiddagen, men ble noe mer overskyet utover dagen. Glimrende turvær, så lenge det ikke var fare for nedbør.

På toppen av Storkollen (536). Bak ses Lierdalen og Tranby.
Frida på toppen av Storkollen (536). Utsikt i retning Sylling og Hørtekollen.
Frida på toppen av Storkollen (536). Langt bak til høyre ses Drammensfjorden.
Fra toppen av Storkollen (536), med utsikt nordvestover i Finnemarka.
Fra Storkollen (536). Utsikt mot Tranby (med zoom).
Fra Storkollen (536), med zoom mot bebyggelsen og noen jorder ved Tranby.

Fra Storkollen (536) ruslet jeg videre med en glad Frida i bæremeisen østover til Eggekollane (524). Her hadde vi sti hele veien mellom toppene. Noe mer skog på toppunktet her, men det er ikke mange meterne man behøver å gå sørover før det stuper bratt ned her også. Flott utsikt mot sør og øst fra Eggekollane (524), og siden vi nå hadde beveget oss lengre mot øst, kunne vi se enda bedre ned i Lierdalen. Mesteparten av Drammensfjorden var også nå synlig.

Eggekollane (525) sett fra østryggen på Storkollen (536).
Fra Eggekollane (525), med utsikt mot Tranby og nedre del av Lier.
Utsikt fra Eggekollane (525), mot nedre del av Lier og Drammensfjorden.
Mot Storkollen (536), sett fra Eggekollane (525).
På vei ned fra Eggekollane (525) så vi blant annet denne frosken.

Sola var nå stort sett borte bak skyene, så etter en kort pause på Eggekollane (524), vandret vi tilbake ned i skaret mot Storkollen (536). Derfra gikk vi nedover traktorveien/stien mot S/SV til lysløypetraséen mellom Eggevollen og Eiksetra. Så de siste meterne tilbake til parkeringsplassen ved skytebanen.