Fuktig tåketur til Igletjernhøgda - Sørum (19.12.2016)  1

Start point Sollidalsvegen p-lomme (143m)
Endpoint Sollidalsvegen p-lomme (143m)
Ascents Klovehøgda (327m) 19.12.2016 13:16
Igletjernhøgda (328m) 19.12.2016 13:46
Visits of other PBEs Sollidalsvegen p-lomme (143m) 19.12.2016

Frysende tåke og yr hadde preget været på Østlandet i det siste, og idag var det samme været over Oslo. Jeg fant en tur hvor det ikke skulle være noe særlig med utsikt, men hadde allikevel et håp om at det kunne være noe lettere dit jeg dro. Da jeg kjørte forbi Fetsund var det enda mer grått og tåkete, og rundt null grader. Dette ville bli fuktig og grumsete tur, på en av årets aller korteste dager.

Fra Fetsund kjørte jeg Fv170 mot Bjørkelangen noen kilometer, før jeg svingte av til høyre mot Solli i Råsdalen. Der var det en parkeringslomme rett før Sollidalsveien delte seg, drøyt 50 meter fra Fv170. Grusveien her var ganske glatt, og det var fremdeles hvitt av rim på bakken der jeg parkerte. Tåka lå som et klamt lokk over tretoppene.

Parkering langs Sollidalsvegen i Råsdalen.

Jeg krysset først Fv170, passerte en stengt bom og fortsatte nedover til jeg hadde gått over den lille elva Krokstadåa. Glatt på grusveien her også. Så opp til venstre på god sti gjennom Lønndalen.

Etter hvert som jeg vant høyde, ble det stadig mildere. Rimet gikk over til vanndråper som hang på alle trær og busker. Lyngen var nå søkkvåt. Siden jeg først ville opp på Klovehøgda (327), gikk jeg ut av stien når den svingte for mye mot nord. Da fikk jeg virkelig erfare at skogen var fryktelig våt. Heldigvis dukket det opp en sti igjen litt høyere oppe ved Fossumsetra, som jeg fulgte til det bare var rundt 200 meter igjen til toppen. Med teleskopstaver kunne jeg banke på greinene foran meg så jeg slapp å bli fullstendig neddynget av vanndråper. Heldigvis er skogen relativt åpen her på åsen, så mye kaving med staver ble det ikke.

På Klovehøgda (327).

Klovhøgda (327) var som ventet bare en liten forhøyning inne i skogen, men null utsikt. Jeg snudde raskt, og satte kursen mot Igletjernhøgda (328), som kun er en halv meter høyere.

Bort til Igletjernhøgda (328) ble det kun trasking i dyvåt skog. Noen stier ble krysset, men de gikk alle i feil retning. Den store myra Fossummåsan var nå veldig kurant å krysse, siden den stort sett var gjennomfrosset. Like øst for Fossummåsan krysset jeg en bitteliten myr mellom to bratte skrenter, og denne vesle myra var på grensen til frosset, men jeg listet meg over på isen og hørte et par knak uten å tråkke gjennom.

Kryssing av myra Fossummåsan.

Vel framme på Igletjernhøgda (328) kunne jeg også konstatere at her var det nok en gang kun trær å se. Toppunktet var igrunn nokså likt det på Klovehøgda (327). En mosekul inne i skogen. Faktisk var skogen ennå tettere her. Men en liten varde på to steiner hadde denne kulen ihvertfall.

Dagens høyeste "tind" - Igletjernhøgda (328). Til og med en liten toppvarde.

På tilbaketuren kunne jeg ha gått vestover og inn på stien jeg fulgte helt i starten av turen, men det ville gitt en ganske stor bue og omvei. Istedet skrådde jeg sørover i østsiden på Igletjernhøgda og traff på stien nede i Lønndalen. Helt greit å gå nedover i skogen her, bare man styrer unna de skrentene som finnes. Nok en gang dukket det opp noen svake stier og tråkk som plutselig ble borte igjen, men skogen var stort sett åpen, og lett å ta seg fram i.

Stien oppover mot Lønndalen sett fra der man tar av fra grusveien nede ved elva Krokstadåa.

Temmelig fuktig på nedre del av buksebeina nådde jeg bilen etter litt over halvannen time på tur. Jakka, lua og hanskene var også ganske fuktige nå. Lenge siden jeg hadde blitt så våt etter en tur.