Vardåsen i Enebakk (14.12.2016)  4

Start point Sør for Vestre Veng (171m)
Endpoint Sør for Vestre Veng (171m)
Ascents Vardåsen i Enebakk (374m) 14.12.2016 12:48
Skjeggestadåsen (308m) 14.12.2016 13:35

Minus 7 grader da jeg kjørte gjennom Enebakk og nordover mot gården Vestre Veng. Svært lenge siden jeg har gått tur i så kjølig vær. Litt bortskjemt blir man her sør på Østlandet når de kalde dagene bare dukker opp innimellom alle plussgradene. Og så har jeg vært påpasselig med å gå turer når dagene har vært milde... Idag var det blå himmel og helt vindstille, og da blir det gjerne kaldt når sola står så lavt som nå.

Parkeringen som er avmerket på Peakbook-kartet ved Vestre Veng, var nå opptatt av en traktorhenger. Istedet parkerte jeg i svingen 300 meter lengre sør, hvor det er plass til noen biler uten å være til hinder for bonden, som her har laget et område hvor det er samlet paller og annet utstyr. Det sto allerede parkert en bil her, så helt sikkert en annen på tur til kommunetoppen i Enebakk.

Til Vardåsen (374) fulgte jeg først skogsbilvei et stykke til veiskillet hvor det står skiltet blant annet til Kølabonn og Klokkertorget. Jeg tok til venstre her, og møtte straks en mann, og litt høyere oppe en kvinne. Ikke ofte jeg møter på andre på disse skogsturene, men det er vel noe mer trafikk på kommunetopper, og særlig her i Østmarka, hvor det går stier på kryss og tvers. Siste biten opp var det mer traktorveistandard, før jeg til slutt fulgte den lille, men tydelige stien opp til toppen. Denne siste stien tar av til høyre fra traktorveien der det er laget en liten varde som markering av stistart.

Veiskillet rett vest for Festningsåsen (270). Stien til Vardåsen (374) går til venstre her. Til høyre fortsetter skogsbilveien videre mot nord/nordøst.

Selve toppen på Vardåsen (374) befinner seg inne i høy skog, og har ytterst begrenset utsikt. Men noen meter mot nordvest, på en jevnhøy kul, er det et stort hogstfelt, så her ser man godt nordover.

Toppunktet på Vardåsen (374).
Utsikt nordover fra en kul noen meter nordvest for toppen av Vardåsen (374).
Toppen av Vardåsen (374) befinner seg inne i skogen midt i bildet.

Nå kunne jeg ha strenet strake veien tilbake samme vei jeg kom opp, men det er det ikke mye spenning i. Mye artigere å finne nye veier, og dessuten hadde jeg tid til en ekstra sving. Så da tok jeg sikte på en topp lengre øst, som er uten navn på kartet, og bare kalles Øst for Vardåsen (310). Ganske greit ned til dalen hvor skogsbilveien går. Et par bratte bakker, og forholdsvis kurant skog å ta seg fram i. På østsiden av skogsbilveien måtte jeg hoppe det jeg maktet over en full bekk som hadde altfor tynn is. Deretter helt flatt noen meter, før det ble noe knoting opp bakken til høyde 310. Et lite hogstfelt med mye kvist krevde noe høyere kneløft.

Rimete og glatte kvister i hogstfelt kan by på litt utfordring. Her ser jeg tilbake mot Vardåsen (374), som befinner seg et sted bak til høyre i bildet. Jeg er her på vei opp mot Øst for Vardåsen (310).

Fram til nå lå denne turen an til å få 3 på terningen, men idet jeg nådde toppen på Øst for Vardåsen (310), ble det jammen et ekstra øye på terningen. Dette var en flott skogstopp, og mye mer interessant enn selve Vardåsen (374). Rett før toppen var det en hoggestabbe hvor en øks sto klar til bruk, og ved selve toppen var det sitteplasser rundt en bålplass hvor grillrista hang klar. Tydelig at dette er en topp man går opp på for å nyte en sommerkveld rundt bålet. Utsikten er vid mot sørøst og øst, og man skuer utover mye av Enebakk og det flate landskapet i Østfold og Akershus.

På Øst for Vardåsen (310).
Utsikt mot Enebakk fra Øst for Vardåsen (310).
Bare å fyre opp bålet her, så blir det grillmat.
Utsikt mot sørøst fra Øst for Vardåsen (310).
Og her var det ved å få... Øksa sto klar til bruk da jeg kom.

Rett før jeg nådde toppen av Øst for Vardåsen (310), hadde jeg sett en sti som kom opp fra sør. På returen fulgte jeg denne stien sørover, og inn på en traktorvei nede i dalen som munner ut ved gården Østre Veng. Jeg skulle til Vestre Veng, så da jeg hadde gått litt nedover dalen, skar jeg ut til høyre og inn i skogen for å følge et lite dalsøkk sørover til skogsbilveien jeg hadde gått på i starten av turen. Dette dalsøkket hadde også en liten sti, så da ble det enkelt å gå her også. Dermed ble returen ganske så behagelig og lettgått, og ruta fra siste toppen og til bilen ble nokså rettlinjet.

Trenger ikke snø for å få julestemning... På traktorveien som fører ned til gården Østre Veng.

Da jeg skiftet ved bilen, hadde sola bare noen få minutter igjen før den var borte bak åsen i sørvest. Deilig å gå i noen minusgrader og barfrosten har satt seg over store deler av bakken. Det var kun enkelte myrpartier som fremdeles var våte. For øvrig var det hvitrimet og fint i søkk og daler, mens sola hadde klart å tine rimet i solhellingene.

Parkeringen drøyt 300 m sør for gården Vestre Veng, som ses bak.