Nesskjeggen - Larvik (26.11.2016)  4

Start point Tyskhusbakken p-plass (36m)
Endpoint Tyskhusbakken p-plass (36m)
Ascents Nesskjeggen (249m) 26.11.2016 13:54
Tømmerås Nord (194m) 26.11.2016 14:19
Vest for Middagskollen (140m) 26.11.2016 14:36
Visits of other PBEs Tyskhusbakken p-plass (36m) 26.11.2016

Fra parkeringen ved Hoven kjørte jeg kun få minutter nordover på Kjoseveien (F70), og parkerte ved Tyskhusbakken. Fremdeles småglatt enkelte steder på veien, så det ble en rolig kjøretur.

Fra Tyskhusbakken kunne jeg følge traktorvei helt til foten av Nesskjeggen (249), og så sti siste biten. Sør for Middagskollen kuttet jeg riktignok ruta litt, siden traktorveien egentlig går i en større sløyfe nordover der, rundt en høyde på drøyt 140 moh. Opp til bandet mellom Skjeggen og Nesskjeggen (249) vasset jeg i løv, så her var stien tildekket. Siste meterne fra bandet og sørover opp på Nesskjeggen (249) dukket stien fram igjen.

Traktorveien til Nesskjeggen (249). Først til høyre i bildet her, så svinger den på skrå oppover mot venstre lenger bak. Toppen øverst er Tømmerås Nord (194).

Nesskjeggen (249) er en fin topp med god utsikt i flere retninger. Skulle gjerne hatt bedre tid her, men dagene er korte nå i slutten av november, så jeg tok noen bilder, og returnerte samme vei ned til traktorveien. På returen plukket jeg med et par mindre høyder siden de lå så nærme ruta jeg hadde gått. Artig å variere og finne nye veier...

Utsikt vestover fra Nesskjeggen (249).
Mot nordvest fra Nesskjeggen (249). Kjose ligger til venstre for det nærmeste vannet, som er Nesfjorden.
På toppen av Nesskjeggen (249).
Veldig mye løv på bakken opp mot bandet mellom Skjeggen og Nesskjeggen.

Opp til Tømmerås Nord (194) dreide jeg litt sørover fra traktorveien, og inn i et skar for å følge sørryggen opp. Fin utsikt vestover her på veien opp til toppen, som var preget av mye skog.

På Tømmerås Nord (194).

Vest for Middagskollen (140) var grei å nå fra traktorveien der denne går over en liten rygg rett sør for toppen. Mye skog her også, og selve toppunktet var helt gjengrodd med einer og busker.

Einerkratt på toppen av Vest for Middagskollen (140).

Deretter retur til bilen. Nå var sola på god vei ned, og innen en time ville det være nokså mørkt. På vei hjemover skulle jeg allikevel rekke en kort tur til: Skumringstimen på Røysen - Larvik.