Jonsknuten - Julies første tur på egne ben (20.10.2007)  5

Start point Ved Knutehytta (720m)
Endpoint Ved Knutehytta (720m)
Ascents Jonsknuten (904m) 20.10.2007 13:01

En av toppene som jeg tenkte kunne være en fin rusletur for ei som ennå ikke har fylt 3 år (mangler 3 mnd fortsatt), var Jonsknuten (904 moh) vest for Kongsberg. Jeg har begynt å plukke ut noen fine familieturer i nærheten av Drammen, og nå når det endelig var en helg med brukbare værutsikter og vi ikke hadde alfor mye planer, var det endelig tid for en tur til denne toppen som man ser godt fra deler av Drammen.

Kone og yngstebarnet (4 mnd) ble igjen hjemme, mens Julie og jeg dro avgårde for å nyte utsikten fra den godt utbygde Jonsknuten, beliggende 1 time unna i kjøring. Jeg fikk roet toppabstinensen noen hakk, mens hun som tidlig skulle krøkes forhåpentligvis fikk roet sin nysgjerrighet og brent unna litt energi. Det har de mye av, 2-åringene!

Vi parkerte ved Knutehytta, og derfra er det to veier opp. En blåmerket sti som ender opp med oppstigning fra sør, og en som går opp fra nord/nordøst. Vi tok runden, dvs gikk vestover og forbi Jonstjern, og opp en Besseggen-aktig rygg fra sør. Ned igjen gikk vi mot nord, etterhvert nordøst og under en taubane før veien ble fulgt noen hundre meter tilbake til bilen.

Dette er jo ikke rare runden for de fjellvante, men viste seg å være akkurat passe for Julie. Av og på med bæremeisen, litt kasting av stein ut i skogen, studering av barnåler og røtter, krabbing i gjørme og testing av hvor glatt is egentlig er, var noen av pauseinnslagene og innholdet på turen. Omtrent slik det skal være for ei i den alderen. Hun var nok mer opptatt av sjokoladen og velting av kakaokoppen enn utsikten fra toppen, men utsikten var ihvertfall fin den. Noe disig dessverre, men langt til snøen foreløpig, selv om den plutselig kan være der selvfølgelig.

En fin liten tur til en artig topp, som far satte pris på, og viktigst av alt, 2-åringen så ut til å være fornøyd og litt stolt over å ha vært på fjelltur med pappa.