Vindfullt på Elsrudkollen - Ringerike (28.10.2016)  4

Start point NØ for Elsrudsetra (526m)
Endpoint NØ for Elsrudsetra (526m)
Ascents Elsrudkollen (757m) 28.10.2016 16:40
Visits of other PBEs Blåbærhaugen p-lomme (526m) 28.10.2016

Fra parkeringen ved Skarrudseter kjørte jeg nå bare et par kilometer sørover mot neste turmål, som var Elsrudkollen (757). Jeg regnet med å starte i krysset like nordøst for Stormyr siden det er inntegnet en bom på veien mot Elsrudsetra og Blåbærhaugene. Her var det imidlertid ikke mye bom igjen. En gammel bolt i fjellveggen på ene siden, og en metallstolpe på andre siden av veien vitnet om at det har vært en kjetting eller noe der tidligere. Nå var det ingen kjetting å se heller. Jeg kjørte videre, men i krysset hvor veien deler seg og det går mot Blåbærhaugene til venstre og Elsrudsetra til høyre, der sto det en bom oppe på veien jeg skulle kjøre, mot Blåbærhaugene. Umulig å vite om den bommen ville bli stengt de neste par timene, så jeg parkerte på høyre side rett før bommen, i en parkeringslomme med plass til ca 3 biler.

Da vandret jeg første biten på grusvei opp mot hyttene på Blåbærhaugene, og krysset etter hvert over et par andre veier i hyttefeltet for å finne stien som følger nordryggen på Elsrudkollen (757). Stien var der den skulle være ifølge kartet på Peakbook-appen, og jeg kom inn på stien rett øst for den øverste hytta i Høgbråtalia. Dermed ble resten av etappen til toppen fin å gå, siden denne stien går helt til høyeste punkt på Elsrudkollen (757).

Nå tok vestavinden hardere, og det kom noen kraftige vindkuler der skogen var tynnere. Sola begynte å bli veldig lav på himmelen idet jeg vandret mot toppen. Mer snø var det også her oppe, men så var jeg nå 100 meter høyere enn på forrige tur 1 time tidligere.

På vei oppover stien til Elsrudkollen (757) ble skogen mer glissen på rundt 700 meters høyde, og jeg fikk utsikt nordover. Her kunne jeg se tilbake mot de to åsene jeg besteg 1-2 timer tidligere: Skarrudkollen (651, nærmest til høyre) og Råhaugen (641, med litt sol på toppen, litt til venstre for midten).
Høyeste punkt på Elsrudkollen (757) befinner seg et sted ved granene midt i bildet, hvor sekken også ligger.
Noen meter vest for toppen av Elsrudkollen. Bildet tatt sørover.
På Elsrudkollen (757). Toppen befinner seg oppe i skogen til høyre i bildet.

Selve toppunktet på Elsrudkollen (757) har mye skog og er ganske kjedelig. Vil man ha en langt større opplevelse, må man ta turen til trig.punktet litt nordøst for høyeste punkt. Stien jeg hadde fulgt opp, går selvfølgelig også ut til trig.punktet. Her får man en storslagen utsikt over Sperillen, siden det stuper 100 meter temmelig rett ned mot øst og nord. Tettstedet Nes er også godt synlig i nord. Å gå ut til dette utsiktspunktet er obligatorisk ved en tur på Elsrudkollen.

Flott utsikt fra trig.punktet, som ligger 100 meter nordøst for toppen på Elsrudkollen (757). Bildet tatt mot N/NØ. Innsjøen Sperillen nede til høyre. Åsen midt i bildet som sola så vidt skinner på toppen av, er Ramberget (542). Tettstedet Nes skimtes lenger bak til venstre.
Utsikt østover fra trig.punktet litt nordøst for toppen av Elsrudkollen (757). Nedenfor er Storøya (254) i innsjøen Sperillen.
Utsikt mot sørøst fra trig.punktet litt nordøst for toppen av Elsrudkollen (757).
Trig.punktet ca 100 meter nordøst for toppen av Elsrudkollen (757).

Sola gikk nå ned, og det var på tide å returnere til bilen. Jeg gikk samme stien nedover nordryggen på Elsrudkollen (757) som jeg hadde gått oppover, men nå fulgte jeg stien lengre ned i hyttefeltet, til Bjelkevelta. Derfra ble det grusvei tilbake til krysset og bommen hvor jeg hadde parkert.

Ved ankomst bilen, begynte det å skumre, og jeg droppet planene om en tur til. Jeg hadde med hodelykt, men så kult er det ikke å rave rundt i mørket alene, så da pakket jeg sammen og reiste hjemover. Satser på at toppene er der til neste gang…

Start date 28.10.2016 15:55
End date 28.10.2016 17:31

Høstturer

Written by Atomsilda 04.11.2016 18:38

Fint med slike høstturer Nils! Nå er det vel imidlertid slutt på barmarksturer ser det ut til. Da får vi finne fram truger eller ski :)

Sv: Høstturer

Written by Nils 04.11.2016 22:37

Ja, det er helt supert med sånne høstturer! Jeg hadde forhåpninger om flere turer på barfrost og gjerne et lite melisdryss på toppene i november, men slik blir det nok ikke nei... Jeg rakk en til på onsdag (Tjæregrashøgda, rapport kommer...), før det varslede snøværet, som nå har satt ordentlig inn her i Lier/Drammen. Er så herlig å vandre rundt i skogene nå som insektene er borte. De siste par årene har jeg kunnet gå slike turer til ut i januar.

Nå lurer jeg på å investere i et par truger. ;-) Er vel tyngre å gå med slik at man ikke rekker så lange turene, men da får man bare prioritere de korte. :-)