Råhaugen & Skarrudkollen - Ringerike (28.10.2016)  4

Start point Øst for Skarrudseter (520m)
Endpoint Øst for Skarrudseter (520m)
Ascents Råhaugen (641m) 28.10.2016 14:04
Skarrudkollen (651m) 28.10.2016 15:09
Visits of other PBEs Elsrudseterveien bomvei (190m) 28.10.2016

Skyfri himmel over østlandsområdet lovte godt for ettermiddagsturene jeg hadde planlagt. Jeg dro rett fra jobb i Oslo før fredagstrafikken hadde satt i gang. Etter litt kjøring i finværet var jeg på fylkesvei 172 på vestsiden av Sperillen. Rett før gården Elsrud, der fylkesvei 172 stopper, tar Elsrudseterveien av til høyre. Her er det en manuell bomkasse, men man kan også betale de 65 kronene via SMS og få faktura på mobilen. Jeg hadde et lass av mynter liggende, så da fylte jeg konvolutten med det.

Jeg kjørte opp mot Skarrudseter, til et kryss sørøst for Killingtjernet. Her parkerte jeg på en veldig stor og romslig plass, som var delvis gruset og noe gjørmete.

Råhaugen (641)

Jeg gikk først mot Råhaugen. I starten vestover på Skarrudseterveien, så til høyre på sti som også er inntegnet på mer detaljerte kart. Stien er nok ikke av de mest brukte, men var til god hjelp nordover den brede og slake ryggen mot Råhaugen (641). Det var mer en traktorvei som hadde begynt å gro igjen. Omtrent halvveis ble stien/traktorveien langt mer utydelig, men jeg klarte å følge et svakt tråkk et godt stykke til. Nå ble det etter hvert noe snø på bakken etter snøfallet helgen i forveien. Men bare et tynt lag av fast og våt snø. Da det var igjen rundt 300 meter forsvant det lille tråkket jeg hadde fulgt, og gikk siste biten i terrenget til toppen på Råhaugen (641).

Treknatten (1101) zoomet litt inn fra den brede ryggen sør for toppen av Råhaugen (641).

Mye skog og lite utsikt på toppen, og ikke noe særlig markert toppunkt. Noen meter ned i vestsiden var det imidlertid en åpning hvor Treknatten (1101) kunne ses godt. Etter noen minutter på toppen, gikk jeg samme veien tilbake mot bilen. Men ikke for å avslutte turen… I stedet fortsatte jeg videre til neste topp.

Noen åpninger i skogen var det litt vest for toppen av Råhaugen (641). Her ses blant annet den snødekte Treknatten (1101) midt i bildet.
Høyeste punkt på Råhaugen (641) er et eller annet sted her eller utenfor bildet til venstre...
Traktorveien/stien jeg fulgte til Råhaugen (641). Her er jeg på nesten 600 meters høyde, på vei tilbake til Skarrudseterveien. Fra 600 moh og bort til toppen var stien langt mindre tydelig enn dette.
Neste mål på turen: Skarrudkollen (651). Stien til toppen går opp hogstfeltet til venstre på åsen. Vannet på bildet er Killingtjernet.
Målet for neste tur litt senere var åsen i bakgrunnen: Elsrudkollen (757). Men først gikk jeg videre til Skarrudkollen (651)...

Skarrudkollen (651)

Nå ruslet jeg noen meter på vei nordover, til der det tar av en sti mot nordøst. Denne er også stiplet inn på detaljerte kart. Her var det skiltet til Skarrudkollen, og blåmerket. En bred og gjørmete «E6» var nylig blitt anlagt det første strekket. Ny vei, eller skiløypetrasé?? Jeg kom snart inn på vanlig sti, og fremdeles meget godt merket med lyseblå maling. Denne stien fulgte jeg nå nesten helt til toppen på Skarrudkollen (651). Men bare nesten, for stien går ikke til høyeste punkt. Siste meterne gikk jeg ute i terrenget og bort til toppen, som er en liten steinknaus på den ellers flate kollen. Fra toppen var det utsikt særlig nordover, og Nes kunne ses nede i dalen ved nordenden av Sperillen.

Den blåmerkede stien til Skarrudkollen (651) tar av her.
"Nybrøytet" vei i starten på ruta til Skarrudkollen (651).
Snart fortsatte jeg på vanlig sti, hvor det var nokså godt merket med lyseblå maling på bjørkene bortover.

Høyeste punkt på Skarrudkollen (651).
Toppen på Skarrudkollen (651) i forgrunnen. Utsikt mot nordøst.
Utsikt nordover fra toppen av Skarrudkollen (651). Nes kan skimtes nede i dalen bak furua midt i bildet.

Før jeg satte kursen tilbake til bilen, tok jeg en ekstra sløyfe sørover for å sjekke ut noen høyder som bare er 1-2 meter lavere på kartet enn høyeste punkt. Så fulgte jeg den blåmerkede stien til der jeg parkerte.

Beste utsikten på turen til Skarrudkollen (651) fikk jeg i stigningen nordvest for toppen. Her var det hogd en del, og det ga vidt utsyn mot blant annet første topp på turen, Råhaugen (641). Lengre bak var den melisdekte Treknatten (1101).

Nordvest for toppen av Skarrudkollen (651) gikk stien gjennom et åpent område. Her var det god utsikt vestover. Åsen midt i bildet var første topp på denne turen: Råhaugen (641). Lengre bak til venstre har vinteren kommet til Treknatten (1101).

Nå tikket klokka mot 16:00, og jeg kjørte noen få minutter til utgangspunktet for neste tur på programmet…