Spontan toppjakt i skytefelt: Lauvåsen - Kongsberg (11.10.2016)  3

Start point SØ for Villingbuvannet (501m)
Endpoint SØ for Villingbuvannet (501m)
Ascents Lauvåsen (675m) 11.10.2016 18:12

Da jeg kom hjem etter jobb, viste det seg at både barn og kone var borte på diverse aktiviteter og ikke ville være hjemme før utpå kvelden. Jeg tok der og da en kjapp beslutning om å trimme litt, og fant raskt en topp jeg ikke hadde vært på.

Det tok tid gjennom Drammen i ettermiddagsrushen, men omsider var jeg forbi og passerte etter hvert Kongsberg på E134. Ved Meheia, der Helgevassbekken møter Storelva, svingte jeg av E134 og kjørte inn i Hengsvann skyte- og øvingsfelt. Lite aktivitet i skytefeltet nå, og jeg møtte bare et par-tre biler innover. Man kommer et stykke innover her, og første bom møtte jeg like sør for Villingbuvannet, ved noen bygninger og en stor «rundkjøring». Bommen sto oppe nå, men jeg var uansett like ved plassen jeg hadde utpekt som startsted, så jeg parkerte rett før bommen ved en søppelcontainer.

Lauvåsen (675) sett fra der jeg parkerte. Selve toppen er kulen til venstre av de to midt i bildet.

På kartet er det inntegnet en sti oppover mot Lauvåsen (675) fra øst. Planen var å følge denne, for så å gå siste meterne i terrenget til toppen. Fra parkeringen krysset jeg over langs med ei myr, og fant stien som går nord-sør langs med foten av østflanken. Men noen sti som gikk oppover i åsen fant jeg ikke i farten. Det endte med at jeg fulgte et tråkk oppover som delte seg i flere tråkk, men litt lengre oppe dukket det opp en liten sti. Etter hvert dro denne stien for langt mot nord, så da dreide jeg mer i retning toppen og gikk bratt oppover i terrenget mot trig.punktet (669). Jeg passerte dette, og like etterpå dukket det opp en markert og litt bratt knaus i skogen. Siste 6-7 meterne opp var faktisk småbratte, og toppen på Lauvåsen (675) er faktisk litt fin til å være en skogstopp. Dessverre rekker skogen altfor høyt rundt toppen, så utsikten er ikke all verden.

Siste brattbakken opp mot toppen av Lauvåsen (675).
Ingen varde på toppen, men jeg bygde en liten av noen steiner som lå ved sekken. Tydeligvis lite besøkt topp dette.

Selv om symbolene på Yr.no viste hel sol, var det allikevel helt overskyet, og kjølig. Sola greide ikke å bryte gjennom det tette skydekket over det sørlige Østlandet disse dagene. Langt i nordvest kunne jeg se helt blå himmel, og blant annet Gaustatoppen og Blefjell lå kritthvite av nysnø og badet i den lave ettermiddagssola. Sukk, og her jeg var begynte det allerede å skumre.

En gløtt av utsikt nordover fra toppen av Lauvåsen (675).
Jonsknuten (904) med et lite dryss av nysnø, sett fra nedstigningen i østsiden på Lauvåsen (675).

På returen kuttet jeg ruta i forhold til da jeg gikk opp. Jeg skar bratt nedover et drag som så noe mindre bratt ut i forhold til mye av østsiden på Lauvåsen (675). Bortsett fra litt tett skog helt øverst, var det helt kurant å gå ned den veien. Jeg traff på stien som går sør-nord i bunnen av østflanken på Lauvåsen, og skrådde så over myrområdet tilbake til bilen. Mens jeg skiftet mørknet det for alvor. Nå utover er det jammen ikke lange ettermiddagsturene man rekker uten hjelp av hodelykt. I hvert fall ikke hvis man også må kjøre litt til turene…