Sensommer på Nedalsfjellet - Sigdal (20.09.2016)  5

Start point Sør for Nedalsplassen (493m)
Endpoint Sør for Nedalsplassen (493m)
Ascents Nedalsfjellet (881m) 20.09.2016 12:53
Halsteinrudnatten (818m) 20.09.2016 13:30
Visits of other PBEs Nedalsplassen stengt vei (493m) 20.09.2016
Nedalsveien bom (157m) 20.09.2016

Med det nydelige sommerværet så langt ut i september, og over en uke siden forrige bestigning, var det på tide å ta en liten avspasering og komme seg på tur. Etter litt kjøring rullet jeg oppover i Sigdal kommune. Jeg nøt synet av Andersnatten (733) mens jeg kjørte forbi innsjøen Soneren. Den toppen tar seg virkelig bra ut når man kommer sørfra. Ved Nedre Eggedal tok jeg av mot venstre (vest), på Nerdalsveien. Etter snaut 500 meter møtte jeg bua hvor bompengene skulle betales, og la 70 kroner i klingende mynt i konvolutten. Man kan også betale med Vipps her.

Grusveien innover dalen var veldig jevn og fin, og hadde god standard. Like etter at Nedalstjennet ble passert, skulle jeg ta opp til høyre. Veistubben oppover mot Nedalsplassen og setra Nedalen var sperret med kjetting, noe jeg nesten hadde forventet. Jeg parkerte i krysset rett før kjettingen, hvor det gikk greit å sette igjen bilen på veiskulderen.

Først langet jeg ut opp grusveien mot Nedalen til veiens ende. Derfra skulle det, ifølge kartet, gå en traktorvei videre oppover. På grunn av hogst hadde høyt gress og småkratt overtatt, og det var vanskelig å se denne traktorveien. Takket være tråkk fra andre turgåere, så jeg hvor den startet. Litt høyere oppe ble den tydeligere, og nå dukket det opp noe spredt blåmerking på trær og steiner. Men fremdeles var stien temmelig gjengrodd så jeg måtte brøyte meg fram noen steder. Ennå høyere opp, når jeg var inne i skogen igjen, var det mye lettere å følge stien. Gledelig nok gikk stien riktig vei oppover lia, og faktisk helt til toppen på Nedalsfjellet (881). Noen steder ble stien utydelig, og blåmerkingen et par steder noe vanskelig å følge, men dette var høyt oppe når skogen ble tynnere og jeg nærmet meg toppen.

Sørover fra toppen av Nedalsfjellet (881).

I et enestående septembervær kunne jeg slå meg ned ved toppvarden på Nedalsfjellet (881), som foreløpig ikke hadde noen bestigninger her på Peakbook. Flott utsikt til alle kanter når toppen blir snau slik som her. Takk og pris at jeg rev meg løs og fikk utnyttet noen timer av denne dagen! Jeg kunne virkelig ha sittet svært lenge ved toppvarden og skuet utover nokså ukjent terreng. Noen fjell og topper i det fjerne dro jeg kjensel på, men mesteparten av det jeg så var ukjent landskap. Mye og utforske her.

På toppen av Nedalsfjellet (881), med utsikt mot sørøst. I bakgrunnen, nokså midt i bildet, ses Andersnatten (733) med sine blankskurte fjellvegger.
Utsikt mot nordvest fra Nedalsfjellet (881). Innsjøen midt i bildet er Trettetjenn. Toppene lenger bak til venstre er Venlifjella
Vi ser vestover fra Nedalsfjellet (881).
Toppen på Nedalsfjellet (881) en fantastisk septemberdag. Bakenfor varden ligger Norefjell.
Høy grad av velbehag på Nedalsfjellet (881) denne dagen.
Jeg står på høyden litt sør for toppen av Nedalsfjellet (881), og ser tilbake mot toppvarden og trig.punktet, som er midt i bildet.

På returen gikk jeg først noen meter sørover til en høyde som bare er få meter lavere enn hovedtoppen, før jeg bushet nedover et kort stykke til jeg kom inn på den blåmerkede stien igjen. Stien fulgte jeg nå ned til bandet mellom Nedalsfjellet (881) og Halsteinrudnatten (818). Det ville ikke koste meg så mye tid ekstra å plukke med sistnevnte topp, så da gjorde jeg det.

Halsteinrudnatten (818), mitt neste mål, sett fra nordvest mens jeg var på vei ned fra Nedalsfjellet (881).
Stien til Nedalsfjellet (881), og noe av blåmerkingen på treet til høyre. Her på ca 800 meters høyde mens jeg gikk nedover.

Halsteinrudnatten (818) hadde høy skog på toppen, så lite utsikt fra den. Faktisk var det en svak sti opp bakken til denne toppen også, men denne stien gikk muligens ikke til høyeste punkt. Den ble i hvert fall borte for meg…

Jeg snudde raskt på Halsteinrudnatten (818), og gikk først den utydelige stien/tråkket ned til bandet mot Nedalsfjellet (881) igjen, før jeg skrådde ned mot den blåmerkede stien jeg hadde gått oppover på starten av turen. Deretter ble det samme rute og i kjente spor ned til bilen.

På toppen av Halsteinrudnatten (818).
Nedover den blåmerkede stien som er tegnet inn som traktorvei på kartet, rett ovenfor setra Nedalen.
På den blåmerkede stien/traktorveien 200 meter nordvest for setra Nedalen. Bak ses den stupbratte sørøstveggen på Nedalsfjellet.
Foran til høyre er snuplassen hvor veien mot setra Nedalen ender. Selve setra ses lenger bak til høyre. Her skal man fortsette på traktorvei, som går opp i krattet utenfor venstre bildekant. Toppen bakerst er Halsteinrudnatten (818).

Det kokte både inne i bilen og utenfor da jeg skiftet. Skulle tro det var en fin dag i juli, og kunne ikke annet enn å nyte det selv om jeg syntes det var hakket for varmt. Veldig synd jeg ikke hadde hele ettermiddagen nå, for det er spennende med sånne ukjente områder som er lite beskrevet. Gleder meg til flere turer i fjellområdet mellom Eggedal og Numedal!