Peakbooktreff søndag: Ørnkampen/Rindhovda (11.09.2016)  4

Start point Rindhovdavegen - Randsverk (745m)
Endpoint Rindhovdavegen - Randsverk (745m)
Ascents Ørnkampen (1,162m) 11.09.2016 14:55
Visits of other PBEs Ørnkampen normalveg 11.09.2016
Ørnkampen panoramautsikt (1,162m) 11.09.2016

Fra Lemonsjøen kjørte jeg bare noen få minutter sørover til Randsverk, hvor stien til Ørnkampen/Rindhovda (1162) starter i et boligfelt sør for elva Rinda. Det er flere steder å parkere der. Jeg endte opp med å sette igjen bilen blant diverse maskiner og noe skrot rett øst for boligfeltet, langs Rindhovdavegen, som fortsetter litt østover etter eneboligene. Rett etter turstart så jeg 2-3 biler stå parkert like ved eiendommen som ligger lengst sørøst i boligfeltet, og altså omtrent der hvor stien til toppen egentlig starter. Eierne av de bilene møtte jeg senere oppe på Ørnkampen. Så der parkerer de som er mer kjent. Ja ja, der tapte jeg 200 meter én vei…

Ørnkampen (eller Rindhovda som den også kalles), er meget lett tilgjengelig. God og fin sti hele veien opp, men det er over 400 høydemeter med konstant stigning, så her får man lite pustepauser annet enn de stoppene man eventuelt tar underveis. Jeg kjente forrige tur litt i beina, så farten ble holdt på et fornuftig nivå i forhold til formen. Etter drøyt 3 kvarter var jeg på toppen, hvor jeg altså møtte 5-6 andre personer.

Her blåste det hakket mer enn på Gråhøe (1290), som jeg var på bare 2-3 timer tidligere. I tillegg klarte en sky å legge seg foran sola, så jeg inntok litt drikke og næring bak masta og tilbygget der i le for vinden. Til slutt kom sola fram igjen, og etter noen bilder fra toppen, gikk jeg stien ned igjen.

Jeg kunne ha rukket en topp eller to til, men for at det ikke skulle bli sene kvelden før jeg var hjemme, avsluttet jeg nå og kjørte hjemover mot Lier. Det var tross alt noen mil før jeg kunne parkere hjemme. Kjøreturen gjennom Sjodalen, over Valdresflye og nedover i Valdres ble aldeles nydelig! Praktfullt høstvær! Nesten en skam og bare kjøre fra denne idyllen, men fornuften og hensynet til andre verdier i livet var for sterk.

Tregrensa passeres under oppstigningen. Toppen av Ørnkampen (1162) nærmer seg.
På Ørnkampen/Rindhovda (1162), med toppvarden i forgrunnen. I bakgrunnen, rett bak og ovenfor taket på tilbygget til masta, ses Gråhøe (1290), som jeg besteg tidligere på dagen. Lemonsjøen er helt til venstre.
Toppvarden på Ørnkampen (1162). Utsikt mot nordvest. Bak til høyre er Trollhøe (1370).
Utsikt mot nordøst fra Ørnkampen (1162). Nede i dalen ligger Skogbygda, og lenger bak Heidal. Langt bak til venstre ses Rondane.