Storefjell i Gol på svigermors 70-årsdag (27.08.2016)  5

Start point Ved Storefjell Resort Hotell (1,008m)
Endpoint Ved Storefjell Resort Hotell (1,008m)
Ascents Storefjell (1,149m) 27.08.2016 14:47
Visits of other PBEs Storefjell merket sti fra sør (1,025m) 27.08.2016

I anledning svigermors 70-årsdag, var nesten hele familien samlet i et par leiligheter like ved Skarsnuten Hotell i Hemsedal. Lørdagen var satt av til fellestur, hvor alle skulle være med. Været var så som så på formiddagen, med lette regnbyger over Hemsedal. Fra verandaen så vi at himmelen var langt blåere over Golsfjellet, og da ble det raskt enighet om at vi kjørte dit for å ta en tur på Storefjell (1149). Den ville minstemann som selv skulle gå (3 år) fint klare, og alle opp til og med besteforeldre. Ettåringen fikk selvfølgelig lov til å sitte i bæremeisen.

Vi parkerte rett ovenfor Storefjell Resort Hotel, og fulgte hovedstien opp. Det ble naturlig nok et meget moderat tempo, og god spredning i feltet oppover. Flere sittebenker underveis måtte testes, og mange blåbær spises. Barna lekte seg i et tau man kunne slenge seg i like ved stien. De fleste var nok ikke svette da de ankom toppen, men det var heller ikke poenget. Alle skulle ha en fin tur, og humøret var definitivt på topp da hele gjengen satt og nøt utsikten i sola fra en benk like ved toppvarden på Storefjell (1149). Været var blitt veldig bra, men det blåste friskt på toppen. Den lille bua ved masta ga fin le for vinden, så det ble en behagelig og lang pause. Utsikten er vid fra Storefjell (1149), og mange kjente fjell ble plukket ut i horisonten.

Etter en stund ruslet vi ned samme vei, og nå gikk det en del radigere. Det var en meget fornøyd gjeng som ankom parkeringsplassen etter nesten to og en halv time ute i frisk fjelluft. En strålende tur for store og små!