Vardehøgda (411) - Nes i Akershus (11.08.2016)  3

Start point Vika parkeringsplass (223m)
Endpoint Vika parkeringsplass (223m)
Ascents Vardehøgda (411m) 11.08.2016 15:36
Visits of other PBEs Kampåvegen bom (186m) 11.08.2016
Vika parkeringsplass (230m) 11.08.2016

Jeg skulle hente Grete og Frida på Gardermoen ved 17-tiden. Siden jeg jobber på Ryen i Oslo, er det ikke så lange kjøreturen opp dit. Men, jeg ville ikke sitte i noe rushtrafikk ut av Oslo, så jeg reiste før rushen satte inn, og la inn en liten topptur istedet. Vardehøgda (411) ligger ikke så langt unna Gardermoen, og opp til den toppen skulle det være sti. Passet fint siden jeg kun hadde joggesko som fottøy.

Kjøreturen fra Oslo gikk raskt. Da jeg var kommet til Kampåvegen dro jeg kortet i bommen, kjørte forbi Nes skianlegg på Sagvangen, og parkerte på stor parkeringsplass rett før Netsjøen. Det var fint sommervær og ganske varmt, så jeg var glad jeg hadde shorts. Joggesko derimot, var ikke rett fottøy...

morsor (Morten Vilbo Sørum) hadde for en tid tilbake tipset meg om en blåmerket sti til Vardehøgda. Den stien så jeg med en gang. Det jeg ikke hadde forutsett, var at stien flere steder var som en bekk. Regnværet halvannet døgn tidligere var fremdeles altfor godt synlig i søkk og flate partier av stien. Jeg prøvde så godt jeg kunne å fly over de våteste stedene, men etterhvert ble jeg temmelig fuktig på beina. Stien var forøvrig grei å følge, og jeg valgte riktig vei der den delte seg. På slutten kom jeg først til en fortopp som het Valstadvarden, og noen få meter videre fant jeg toppvarden på Vardehøgda (411).

Toppvarden på Vardehøgda (411).
Valstadvarden, fortoppen til Vardehøgda.

Nå hadde jeg ikke allverdens tid, så jeg snudde ganske fort for å gå samme stien tilbake til bilen. Jeg ruslet over fortoppen, og småjogget nedover igjen. Etter å ha skiftet til tørre sokker, kjørte jeg videre til Gardermoen, og var framme lenge før kone og datter hadde kommet seg ut fra flyplassen.