Flæa - Krødsherad (10.08.2016)  5

Start point Hanserud (288m)
Endpoint Hanserud (288m)
Ascents Flæa Nord (678m) 10.08.2016 15:23
Flæa (683m) 10.08.2016 15:49
Visits of other PBEs Hanserud låst bom (289m) 10.08.2016

På grunn av få turrapporter og bestigninger, var jeg noe usikker på hvor det var best å starte på en tur opp til Flæa. Bare 2 her på Peakbook hadde til nå registrert bestigning av nordtoppen (678), og ingen på sørtoppen (682), som forøvrig er høyest. Dette skyldes nok at nordtoppen først sto registrert som høyest, men nyere kart viser at det sørlige punktet er noen meter høyere.

Det så ut som det kunne være verdt et forsøk å kjøre opp mot Hanserud og Hagan, like ovenfor Noresund. Man tar av fylkesveg 280 ved Olbergsmoen. Avkjøringen kan være litt vrien å se da det først ser ut som den kun går til bolighusene ved fylkesvegen. Jeg raste forbi, og måtte snu på Noresund. ;-) Da jeg hadde kjørt opp til Hanserud, forventet jeg en låst bom, og ganske riktig dukket denne opp etter siste bolighuset. Riktignok står denne bommen før den skarpe høyresvingen, og ikke etter, som kartet viser. Men det er jo kun snakk om få meter... Jeg parkerte på vegskulderen like nedenfor bommen. Der er vegen såpass bred at andre kjøretøy kommer forbi om man setter bilen helt ut mot vegkanten.

Natten i forveien hadde vært høstlig. Høljregn og mye vind, og bare 7-8 grader selv i lavlandet. Været hadde imidlertid bedret seg kraftig i løpet av dagen mens jeg var på jobb, og nå gikk det kun noen lette byger rundt omkring, og sola tittet fram innimellom. Det var i grunn ypperlig turvær da jeg la i vei oppover grusveien etter den låste bommen.

Jeg ville først gå opp til Flæa Nord (678). Det skulle vise seg at jeg kom langt før jeg behøvde å traske i bushen. Fin grusvei med jevn stigning i starten hvor jeg raskt fikk opp pulsen. Ved Gorobakkan endte grusveien. Til høyre tok det nå av en sti som fører opp til Trytetjenn og Flæa (682). Den skulle jeg senere komme ned på returen... Jeg fortsatte imidlertid rett fram, oppover en traktorvei i retning Sundesetertjenn. Etterhvert til høyre på en mer gjørmete og våt traktorvei, som kun vises på mer detaljerte kart. Nå begynte jeg i større grad å erfare at natten hadde vært regnfull. I alle søkk lå det vanndammer, og når traktorveien ble mer og mer gjengrodd med gress og busker, var det godt å ha gode fjellsko. Rundt 300 meter sør/sørvest for Steintjenn var det til slutt over og ut med noe som lignet på traktorvei. Det gjorde ikke så mye, for nå var jeg kommet så høyt at det var kun få meter bort til topplatået på Flæa. Og der var det lett og fint terreng. Siste meterne bort til Flæa Nord (678) var det spredt skog med noen svaberg innimellom.

På Flæa Nord (678). Bak til venstre er Norefjell.
Sørover fra Flæa Nord (678).

Sola kom heldigvis noen minutter akkurat da jeg var på toppen. Ikke langt unna i nordvest var Norefjell godt synlig, og i litt mer nordlig retning Hestgjuvnatten (1068). Brukbar utsikt nordover faktisk fra denne flate toppen.

Sørover mot høyeste punkt på Flæa (682) var det nå godt under kilometeren. Åpent og lettgått skogsterreng, men noe mer trær mot sørtoppen. Ganske snart dukket en svær toppvarde opp, og på et skilt på et furutre like ved, sto det "Flæa 687 moh". Litt høyere enn hva kartverket oppgir, men ingen tvil om at jeg var på rett topp.

Utsikten er forøvrig overraskende fin fra Flæa (682). Spesielt mot sør og øst ser man langt. Dette er jo en nydelig topp, og egentlig merkelig at den sto som ubesteget inntil nå her på Peakbook. Jeg innvilget meg selv en lengre pause enn planlagt, for her likte jeg meg. Når sola attpåtil varmet, var det vanskelig å rive seg løs. Men jeg hadde jo tenkt å rekke en tur til denne ettermiddagen...

Toppvarden på Flæa (682). Bildet tatt mot S/SØ.
Toppvarden på Flæa (682). Bildet tatt mot SØ.
Toppvarden på Flæa (682). Bildet tatt mot øst.
Toppvarden på Flæa (682) til høyre. Bildet tatt mot sør.
Utsikt østover fra Flæa (682).
Toppvarden på Flæa (682). Bildet tatt nordover. Toppen som stikker opp langt bak til venstre, er Hestgjuvnatten (1068).

Da sola forsvant bak noen skyer igjen, fant jeg det forsvarlig å gå ned. På forhånd hadde jeg lest på en nettside at det skulle gå en blåmerket sti til toppen fra sør, en sti som også går bortom Trytetjenn. Og det stemte det. Faktisk går det en veldig trivelig sti sørover. Fra der stien går vest for Trytetjenn og opp til Flæa (682), følger den i stor grad en fin, liten rygg på bart fjell. Moro til å være i skogen! Litt sørvest for Trytetjenn deler stien seg. Kommer man nedenfra her må man ta til venstre for toppen av Flæa, og til høyre (stiplet på kartet også) for å komme til Trytetjenn. Jeg fortsatte nedover til jeg nådde grusveien jeg hadde gått oppover i starten av turen. Derfra vekslet jeg på å jogge og gå nedover til bilen.

Stien nedover fra Flæa (682) følger øverst en rygg som er preget av svaberg. Vannet som ses nede til venstre er Trytetjenn. Utsikt sørover.
Norefjell og skisentret sett fra stien til Flæa (682).
Stidele ved Gorobakkan. Der grusveien slutter går stien til Flæa (682) og Trytetjenn til høyre over bekken. Opp til venstre og utenfor bildet går en traktorvei/sti mot Sundesetertjenn.

Denne turen ble mye finere enn forventet. Veldig lite bushing i skogen, og lett terreng den korte strekningen jeg gikk utenfor sti. Vil man rett opp på Flæa (682), går det altså an å bruke sti hele veien opp hvis man følger sporet der jeg gikk ned fra Flæa.