Preikestolen på vei hjem fra Stavanger (06.08.2016)  4

Start point Preikestolhytta parkering (284m)
Endpoint Preikestolhytta parkering (284m)
Visits of other PBEs Preikestolen (604m) 06.08.2016
Preikestolen p-plass (280m) 06.08.2016

Noe av det som sto øverst på lista over hva vi skulle gjøre på vår lille Stavanger-ferie, var å gå til Preikestolen med barna. Men regnet bøttet ned første dagen, og det så ikke veldig lyst ut for de to neste dagene heller. Da lørdagen kom og vi skulle reise hjem til Lier, var det fremdeles grått ute på morgenen. Radaren på Yr.no viste nedbør flere steder ved Stavanger, og ikke minst ved Lysefjorden. Preikestolen ble nå egentlig avskrevet, og vi forberedte oss på å kjøre rett hjem. Men da vi hadde fått sjekket ut fra hotellet og var på vei sørover mot Sandnes, var det kraftig bedring i været. Mye blå himmel ut mot havet, og skydekket sprakk mer og mer opp innover mot land også. Nedbørsradaren viste nå at regnet var mer eller mindre forduftet, så da kjørte vi mot Preikestolen allikevel. Det var uansett bare en liten omvei i forhold til kjøreruta hjemover, men i tid ville det nok bety en del. Jentene i baksetet var ikke like begeistret for denne omveien, siden de nå hadde rigget seg til og var klar for lang kjøretur.

Vi forberedte oss på mye folk på stien til Preikestolen, men at det i tillegg skulle være bilkø... den så vi ikke komme! Da vi nærmet oss ferja fra Lauvvik til Oanes begynte ferjekøen 1 km før kaia i Lauvvik. Dette kunne jo ta tid...?! Vi vurderte nå sterkt om vi bare skulle droppe turen pga tiden, men heldigvis var det bevegelse i køen. Etter en drøy halvtime var det vår tur til å betale, og like etter kjørte vi på ferja. Jaja, det ville jo uansett bli natta før vi kom hjem til Lier...

Da vi svingte av riksveg 13 for å kjøre siste veistubben til parkeringen ved Preikestolhytta, gikk det ikke lenge før det var ny kø. Ved campingplassen gikk en mann fra bil til bil og informerte om at parkeringsplassen ved Preikestolhytta var full, og at vi måtte vente til noen dro derfra. Heldigvis var det nå langt på dag, og mange var tydeligvis ferdige, for vi ventet bare drøyt 5 min her, før vi kunne kjøre siste biten. Vel framme ved Preikestolhytta fant vi ledig plass, og var like etter endelig klar for å gå.

Det var godt å komme igang. Tung motbakke helt i starten, men etterhvert gikk alt lettere. Mye folk ja, men bare et par steder ble det kø og litt venting. Det var opp bratteste delen i Neverdalskaret og i en tretrapp i nordsiden på Neverdalsfjellet (706). Sola glimtet til korte øyeblikk underveis, og heldigvis dukket den fram mens vi var ute på Preikestolen.

06.08.2016 - Ganske tidlig på stien til Preikestolen, litt før Urskar.
06.08.2016 - På stien til Preikestolen, på strekningen langs nord- og nordvestsiden på Neverdalsfjellet (706). I bakgrunnen lander et ambulansehelikopter like øst for Neverdalskarfjellet (584).

Ute på platået var det tid for å være strengepappa. Her var det strengt forbudt med tøys og tull, og kun rolige bevegelser var tillatt. Frida og Julie fikk krype ut på kanten der det gikk litt oppover for å titte ned i Lysefjorden. Tydelig at de syntes det var spennende.

06.08.2016 - Vi nærmer oss Preikestolen. Julie (med turkis fleecejakke) og Frida (lilla fleecejakke) på stien foran. Jeg kommer traskende til høyre med blå jakke.
06.08.2016 - Preikestolen dukker opp der framme.
06.08.2016 - Kjent profil av Preikestolen. Jeg (blå jakke) og jentene (lilla og turkis fleecejakke) går utover på platået litt til høyre for midten av bildet.
06.08.2016 - Frida og Julie titter utfor kanten på Preikestolen.
06.08.2016 - Utpå kanten på Preikestolen.
06.08.2016 - På Preikestolen.
06.08.2016 - Vi har akkurat forlatt Preikestolplatået og er på vei tilbake til bilen. Lysefjorden ses langt nedenfor.
06.08.2016 - Fra returen. Vi går nedover Neverdalskaret.

Etter en trivelig pause inne på Preikestolplatået, gikk vi stien tilbake til bilen igjen. Noe mindre folk nå, naturlig nok siden klokka var passert fem. Fornøyde alle sammen kunne vi for alvor rigge oss til i bilen for en 7-timers kjøretur (pluss pauser) tilbake til Lier. Uvant var det med kjøring i mørke igjen. Skumlere med tanke på dyr ut i veibanen, og jeg hadde ikke før tenkt på det, så var det nære på... Langs fylkesvei 45, i Telemark, ved Hallbjønn høyfjellsenter, så jeg plutselig i sidesynet en elg som bråsnudde i veigrøfta til høyre for bilen! Jeg bråsnudde meg og så forbi Grete at elgen kastet på hodet og svingte unna. Puh... Er lurt å ta det mer med ro i nattemørket. Klokken nærmet seg 02:30 da vi ramlet inn hjemme. Godt det var daffesøndag og ingen planer neste dag!

Start date 06.08.2016 14:37
End date 06.08.2016 18:06

Skrekk og gru

Written by Erling 17.08.2016 20:33

Siden jeg har bodd på Jørpeland har jeg vært på Prekestolen seks ganger. Jeg har ligget og tittet utfor kanten noen sekunder inntil skrekken tok overhånd. Ser ut som du har hatt full kontroll på både deg selv og barna Nils. Jeg er redd for at panikken min hadde tatt overhånd hvis jeg skulle hatt med barn dit. Har tenkt på Hardangervidda neste år :-) Fin rapport og fine bilder Nils !

Fin rapport

Written by Julia 16.08.2016 08:39

det, Nils! Det er så veldig lenge siden jeg har vært der. Husket at jeg la meg ned for å kikke nedover kanten også, og at hodet plutselig ble så tung som om all min vekt var der og ville nedover... Godt at jeg hadde noen som holdt meg fast i beina. Blir helt svimmel av å se på det ene bilet at noen sitter der og dingler med beina over stupet!

Og Kjeragbolten tar vi sammen en gang :-)!

Sv: Fin rapport

Written by Nils 16.08.2016 11:45

Til og med jeg synes det er litt på kanten, bokstavelig talt, å sitte på kanten å dingle med beina. Med så mye folk kan noen fort skumpe borti deg...

Kjerag må vi så absolutt prøve å få til sammen ja! Da går det garantert ennå lettere for Frida og Julie, i selskap med dere! :-)