Uvdal-ferie: geocaching rundt Vedahovda (10.07.2016)  3

Start point Parkering v/Vedahovda bom (1,073m)
Endpoint Parkering v/Vedahovda bom (1,073m)
Visits of other PBEs Vedahovda bom (1,076m) 10.07.2016

Værmessig skulle dette bli den dårligste dagen denne uken i Uvdal. Det var overskyet, og utpå kvelden skulle det begynne å regne, men det gjorde ikke så mye siden det var søndag og hjemreisedag. Før vi pakket sammen hadde vi tid til en liten rusletur på fjellet. Sammen med familien til Gretes ene søster kjørte vi et par kilometer nordover for å gå en rundtur ved Vedahovda (1134). Målet var å plukke noen geocacher, siden flere i turfølget var ivrige på det.

Grusveien mot toppen av Vedahovda (1134) og innover til Brostrudsætre er stengt for andre enn hytteeiere og de som forøvrig måtte ha adgang. Vi parkerte på en liten parkeringsplass til høyre for veibommen, og vandret oppover på veien mot Åndetjønn, hvor første geocache skulle være gjemt.

Det lå an til en koselig og hyggelig rundtur på en ellers grå søndag helt til vi nærmet oss kryssing av bekken som renner like sør for Brostrudsætre. Bekken går ned i Torsetvatnet nordvest for setra, og stien vi fulgte krysser bekken litt nordøst for Vedahovda (1134). Rett før vi skulle gå over bekken, løp Julie noe meter på stien. Der snublet hun og forsvant ned i lyngen. Venstre legg traff en stein, og det ble ikke noe trivelig møte. Et ordentlig slag, med litt avrevet hud hvor man så inn til leggbeinet. Bare en liten stripe, men nok for en 11-åring. Det var vondt å stå på beinet, så Julie og jeg valgte her å gå letteste vei til bilen igjen. Hennes ene fetter slet med gnagsår, så han slo følge med oss. Vi tre gikk derfor rett mot hyttene like nordvest for Vedahovda (1134) og bort til fylkesvei 40. Der ventet Julie og hennes fetter mens jeg gikk så fort jeg kunne til parkeringen for å hente bilen. Resten av turfølget gikk som planlagt opp på Vedahovda (1134) hvor siste geocache lå.

Tilbake på hytta måtte Julie hinke rundt, men allerede neste dag var det blitt mye bedre, og hun kunne da trå som vanlig på det igjen. Det går heldigvis fort over så lenge det ikke er noe brudd.

Etter en god middag på hytta, dro så vårt besøk hjemover, mens Frida, Julie, Grete og jeg ble igjen for å vaske ut og låse. Idet vi reiser fra hytta setter regnværet inn fra sør, og det vedvarte mye av kjøreturen tilbake til Lier. Allikevel ble det mange stopp underveis for å plukke geocacher langs veien, i regnet...

Det ble en fin uke i Uvdal, med turer 6 av de 7 dagene vi var der. Været ble ikke i nærheten av hva det var for to år siden, men det skal også noe til. Nå fikk vi nok det som kan kalles normalt, norsk sommervær. Vekslende, med noe sol, og noen byger innimellom.

10.07.2016 - Pause i lyngen ved Brostrudsætre. Den skogkledde kollen bak til høyre er Vedahovda (1134).