Uvdal-ferie: Skarpnor - Tunhovdfjorden ovenfra (07.07.2016)  6

Start point Fv120 ved Nore Laft AS (807m)
Endpoint Fv120 ved Nore Laft AS (807m)
Ascents Skarpenord (1,215m) 07.07.2016 14:46

Værmeldingen så veldig bra ut for denne torsdagen. Oppholdsvær og noe sol, og ingen byger som det hadde vært noen av de tidligere dagene. Da måtte vi gå for en litt lengre tur til en topp som trolig ville by på bra utsikt. Jeg hadde lest på nettet om blåmerket sti hele veien, og hvor man kunne parkere. Alt lå til rette for en fin familietur.

Etter litt shopping i Rødberg, kjørte vi etterhvert nordover på Fv120 langs østsiden av Tunhovdfjorden. Vest for toppen Natten (946) er det innkjøring til Nore Laft AS. Her er det mulig å sette et par biler i innkjøringen på en lomme til høyre (sett fra Fv120), eller på en større parkeringsplass 50 meter lenger nord, langs fylkesveien. Det lønner seg nok ikke å kjøre inn mot Nore Laft AS for å følge den korte veistubben forbi bedriften, da det er bom helt i starten som trolig låses når bedriften er stengt.

Allerede ved innkjøringen til Nore Laft AS er det skiltet mot Skarpnor (1215 moh). Litt overrasket var vi over at det sto 5.6 (eller 5.7, husker ikke nøyaktig) km til Skarpnor på skiltet. På forhånd hadde jeg målt opp turen til å være ca 4 km én vei, og det stemte meget godt med lengden Peakbook-appen målte turen til også (3.9 km), med Tracking nøyaktighet "Høy".

Vi gikk like forbi laftebedriften, og fulgte så blåmerket sti til høyre. Stien er lagt om litt i forhold til stiplet sti på kartet i begynnelsen, opp til Rimskeidtjønne, men derfra følger stien den som er inntegnet på kartet. Trivelig og fin sti, med mye maur som gjorde at barna holdt god fart oppover. Joggesko var nesten innafor som fottøy. Et par steder var det såpass vått at litt fuktige på sokkene ble de med joggesko. Men på tørre sommerdager går det nok greit med forsiktighet.

07.07.2016 - Fint pausested ved hytta som ligger vest for Baustebøltjønne. I bakgrunnen er Skarpnor (1215).
07.07.2016 - Vi fant også en perfekt pausestein da vi begynte å nærme oss toppen på Skarpnor (1215). Her er vi på ca 1100 moh. Tunhovdfjorden ses bak til venstre.

På veien oppover hadde vi sol hele turen, men da vi ankom toppen begynte det å sige inn høye skyer fra vest. Dette var meldt, og det skulle bare skye noe mer over på ettermiddagen, uten nedbør. Skarpnor (1215) byr på praktfull utsikt over Tunhovdfjorden! I nord kunne vi se hvor Langedrag ligger, mens Gaustatoppen (1883) også herfra var godt synlig langt i sør. Skarpnor (1215), eller Einsetnatten som den ble kalt tidligere, er en nydelig topp ved Tunhovdfjorden. Den sto absolutt til forventningene. Dessverre var det en kjølig bris fra vest, så vi ble etterhvert litt ivrige på å trekke lenger ned i le for vinden.

07.07.2016 - Vi nyter utsikten fra den glimrende toppen Skarpnor (1215). Tunhovdfjorden ses til venstre.
07.07.2016 - Ved toppvarden på Skarpnor (1215), som var pyntet med det norske flagget.
07.07.2016 - Utsikt nordover fra toppen av Skarpnor (1215). Tunhovdfjorden er til venstre, beliggende nesten 500 meter lavere enn oss. Fylkesvei 120 ses i skogen litt hitenfor Tunhovdfjorden.

Vi ruslet østover til Strandesteintjønne. Der ble vi skjermet for vestavinden, samtidig som det var et idyllisk lite vann. Vi fant raskt en fin plass på noen flate steiner hvor det passet bra å grille. Etter at gourmetmiddagen i form av pølser, brød/lompe og Ketchup var fortært, gjorde vi klar for retur til bilen. Nå hadde det skyet mer over, og sola ble borte resten av turen. Vi kom oss raskt bort på stien vi hadde fulgt oppover, og gikk derfra samme vei ned til bilen igjen. Julie og Frida fant igjen på en lek, så returen gikk radig unna. De løp i forveien og var agenter, mens Grete og jeg kom bakfra som zombier på jakt etter dem. Man føler jo noen ganger i hverdagen at man er en zombie, men det var jo litt gøy å leke at man var det også da. Returen gikk ihvertfall fort.

07.07.2016 - Sommeridyll ved Strandesteintjønne.

Flere bilder:

Start date 07.07.2016 12:31
End date 07.07.2016 17:30

Tnhovdfjorden

Written by otto 14.07.2016 18:16

Skikkelig familieidyll. Tror jeg ser Fauskofjellet til venstre for varden? Tenkt en tur dit ganske snart.

Sv: Tnhovdfjorden

Written by Nils 14.07.2016 20:27

Ja ingenting gjør en familietur bedre enn når barna er blide. ;-)

Ser faktisk ut som jeg ikke har klart å få med Fauskofjellet på toppbildet... Tror det er Nutenutan (1297) vi ser, med Jøransetfjellet lengst bak til venstre.

God tur Otto! Gleder meg til bildene dine fra Fauskofjellet. Den står på lista over turmål hos meg også, men noe fram i tid tror jeg. Kanskje neste gang vi har ferie i Uvdal?