Uvdal-ferie: Brennatten (04.07.2016)  4

Start point Bakkesætre (959m)
Endpoint Bakkesætre (959m)
Ascents Brennatten (1,213m) 04.07.2016 15:53
Visits of other PBEs Arnesgårdvegen/Seterdalen (466m) 04.07.2016
Bakkesætre parkeringslomme (950m) 04.07.2016

To år tidligere traff vi innertier med vår Uvdal-ferie når det gjelder været. Den uka (fra 21. juli og utover) "slet" de med godt over 30 varmegrader flere steder i Sør-Norge. Noen steder var oppe i 34-35 grader... Vi vandret rundt i shorts i behagelige 25-28 grader oppå fjellet. I år var værutsiktene noe helt annet. Bygevær og maks 11-12 grader på dagtid. Greide vi å styre unna bygene og få litt sol, ville vi være fornøyde.

Vi ville også i år ta en topptur underveis på avreisedagen fra Lier til Uvdal. Jeg plukket ut den nokså ukjente Brennatten (1213) sør for Rødberg. Foreløpig hadde ingen Peakbooker registrert bestigning av denne toppen, som er høyest i det lille og kuperte fjellområdet sør for Rødberg og vest for Norefjorden. Jeg fant ut på en nettside at turen fra Bakkesætre kun var på 3 km totalt og rundt 250 høydemeter. Det skulle gå en liten sti fra denne setra, så da ville det være en fin tur for barn også.

Mellom Rødberg og Fønnebøfjorden tok vi av riksvei 40 og kjøre litt vestover på grusvei langs sørsiden av Uvdalselve. Etter gården Vestre Oset svingte vi til venstre for å kjøre vegen som går i flere svinger oppover åssiden. Her møtte vi tidlig bommen hvor det skal betales avgift for kjøring på Arnesgårdvegen. Ingen fysisk bom her, men vi betalte høflig og kjørte oppover på fin grusvei uten vaskebrett og hull. Vegen sørover til Bakkesætre hadde stort sett veldig bra standard nå. Bare siste veistubben mot Bakkesætre var vegen mindre og bar tydelig preg av å være lite brukt. Vi passerte et par mindre parkeringslommer, og parkerte der vegen stoppet rett ved setra.

Været var som meldt, med noen regnbyger her og der, og litt sol innimellom. Det lå noen tunge skyer vestover mot fjellene ved Borgsjåbrotet (1485) da vi gjorde oss klare for avgang.

Ikke lett å se hvor stien starter. Vi rundet hovedbygget på setra og gikk på oversiden av dette. Der så vi antydning til et tråkk sørover. Veldig vått, så det var lurt å tvinge barna til å gå med støvler. Etter noen meter kom det opp en noe større sti fra høyre, så nå var det ingen tvil om at vi fulgte en sti sørover, på skrå oppover i lia. Mye insekter i den fuktige skogen, og hver gang vi braste innom ei bjørk, ble vi grønne av bladlus.

Heldigvis forsvant de fleste insektene da vi kom over skoggrensa. Stien svingte nå østover mot et par mindre vann. Borte ved det første vannet ble stien mye mer utydelig, og delte seg. En del gikk sørover, men dit skulle jo ikke vi. Siden vi nå var på snaufjellet og bare hadde lyng og noe småtteri av vierkjerr å gå i, kunne vi like gjerne gå rett oppover mot toppen.

Vi hadde alle blitt daffe og slappe av kjøreturen hjemmefra. Særlig barna var umotiverte for å slite nå, men da det kom noen små knauser å klyve på oppunder toppen, var plutselig motivasjonen tilbake gitt. Da de var oppe på toppryggen, gikk de hånd i hånd og avtalte at de skulle ta på toppvarden samtidig. Så da ble det delt førsteplass der.

04.07.2016 - To søstre hånd i hånd de siste meterne bort til toppvarden på Brennatten (1213).
04.07.2016 - På toppen av Brennatten (1213). Utsikt nordover.

Sola var dessverre borte mens vi var på toppen, og det blåste noe friskere. En regnbyge nærmest seg fra vest, fra de tunge skyene vi tidligere hadde sett mot Borgsjåbrotet (1485). Derfor ble oppholdet på toppen kortere enn ønsket, men vi rakk å se litt på utsikten og skrive oss inn i toppboka som lå i en kasse.

Vi gikk ned igjen omtrent på samme sted som vi kom opp. De mest bratte punktene unngikk vi nå siden disse er lettere oppover, og det i tillegg begynte å småregne. Da vi nærmest oss stien igjen, kom sola noen minutter. Siste etappen tilbake til Bakkesætre nedover i skogen gikk lystig og lett da barna fant på en navnelek som underholdt både de og oss voksne.

04.07.2016 - Brennatten (1213) sett fra sørvest.
04.07.2016 - Vi vandrer i sola på vei tilbake mot bilen ved Bakkesætre etter å ha vært på Brennatten (1213). De mørke skyene i bakgrunnen ble til en kraftig regnbyge som vi kjørte gjennom litt senere.

Under kjøreturen nedover mot Fønnebøfjorden i Uvdal kom en langt kraftigere regnbyge, så litt heldige var vi tross alt. Vi kjørte nå ned til Rødberg igjen, hvor vi spiste middag og handlet matvarer, før vi kjørte oppover i Uvdal til hytta vi skulle bo i litt sør for Vasstulan Høyfjellsseter.