Skreifjella & topper rundt innsjøen Herva (06.06.2016)  5

Start point Skreifjella parkering (711m)
Endpoint Skreifjella parkering (711m)
Ascents Oftentjernshøgda (785m) 06.06.2016 15:22
Skreifjella (800m) 06.06.2016 15:48
Hvervenberget (793m) 06.06.2016 16:33
Hervakampen (785m) 06.06.2016 17:04
Nyhusknappen (792m) 06.06.2016 17:31
Visits of other PBEs Garsjøvegen (405m) 06.06.2016
Nyhussetervegen bom (478m) 06.06.2016
Skreifjella parkering (711m) 06.06.2016

Første gang på utrolig lenge at barna ikke hadde noen aktiviteter etter skolen på en mandag. Når været fremdeles var helt topp, og det passet for kona at jeg var borte denne ettermiddagen, var det klart at nå kunne jeg ta en tur til høyeste punkt på Totenåsen og samtidig stikke på Skreifjella. To turer med bare litt kjøring imellom. Valgte først Skreifjella, siden Atomsilda (Jørn Håvard Ask) sa at han kunne rekke å bli med på Torsæterkampen hvis det ble litt utpå ettermiddagen.

Fra Oslo kjørte jeg strake veien til Hurdal Verk og litt til oppover fylkesvei 553. Der man svinger av nordover mot Søndre og Nordre Rognlia var det skiltet til Torsætra. Ved disse gårdene møtte jeg en forholdsvis ny automatbom, hvor jeg betalte 45 kroner med bankkort. Videre til Torsætra var standarden på grusveien meget god. Jevn og fin, uten hull. Mye sauer langs veien, så best å roe litt ned. Ved Torsætra kjørte jeg ut av bommen, som åpner seg automatisk. Tilbake måtte jeg betale på nytt. Jeg fortsatt litt til nordover, og svingte opp på Nyhussetervegen, hvor jeg betalte 50 kroner i den manuelle bommen. Den vegen kjørte helt til endes, til parkeringen rett før innsjøen Herva.

Lettskyet og ganske varmt da jeg var klar for avgang. Noen ettermiddagsbyger var det mulighet for, men de var isåfall ikke i nærheten av Skreifjella foreløpig.

Jeg hadde lagt opp til en rundtur for å få mer ut av turen. I tillegg til Skreifjella (800), ville jeg plukke med noen "grønne nåler" rundt innsjøen Herva. Det er jeg jammen glad jeg gjorde, for blant de 5 toppene jeg skulle besøke, var dagens høyeste og eneste "røde nål" på Peakbook-kartet, den desidert kjedeligste toppen! Alle de 4 lavere toppene var mye finere og hadde langt bedre utsikt enn Skreifjella (800). Spesielt Hervakampen (785) og Hvervenberget (793) hadde nydelig utsikt nordover mot Mjøsa. Størstedelen av runden foregikk utenfor stier, men noen steder fant jeg mindre stier som jeg fulgte korte strekninger.

Oftentjernshøgda (785)

Fra parkeringsplassen gikk jeg først noen få meter på traktorvei, før jeg skar bratt opp til høyre. Kavet meg opp en bratt skrent i blåbærlyng og kratt. Mot toppen flatet det ut. Fin topp med utsikt innimellom busker.

06.06.2016 - Høyeste punkt på Oftentjernshøgda (785).
06.06.2016 - Utsikt østover fra Oftentjernshøgda (785). Høyeste ås midt i bildet er Hvervenberget (793). Innsjøen nedenfor er Herva.

Skreifjella (800)

Sørover og ned fra Oftentjernshøgda (785) fulgte jeg en liten sti til bandet mellom Oftentjernet og Fugletjernet. Stien forsvant igjen, men så dukket det opp en større sti som jeg fulgte noen meter til laveste punkt, hvor jeg svingte oppover en nokså slak stigning mot Skreifjella (800). Lettgått i skogen og blåbærlyngen til denne toppen.

06.06.2016 - Ingen "høydare" på turens høyeste topp: Skreifjella (800).

Hvervenberget (793)

Fra Skreifjella (800) vandret jeg nedover i lett og fint skogsterreng mot sørøstenden av innsjøen Herva. Jeg forsøkte å gå på eller langs med noen myrer siden det er mer åpent der. Så sant disse ikke er altfor våte da... Da jeg nærmet meg Hervenelva og en sti som går over denne, fulgte jeg ikke helt med på hvor jeg tråkket. Høyrefoten forsvant nedi til langt opp på leggen. Deilig og skittent myrvann sildret ned i skoen. Heldigvis hadde jeg snørt igjen skoen godt, så det ble ikke søkkvått nedi der. Tross dette labbet jeg videre på myrer og våt sti langs sørenden av Herva, og rundet vannet over en klopp ved ei hytta. Nå ventet en passelig motbakke siste biten mot Hvervenberget (793). Fra enden av en grusvei tok jeg opp i skogen, og gledelig nok dukket det opp en fin, liten sti som så ut til å gå oppover ryggen mot toppen. Det gjorde den, og siste par hundre meterne før toppen åpnet terrenget seg, og jeg kunne se langt i nesten alle retninger. Herlig følelse når man har vandret mye nedi skogen!

06.06.2016 - I et hogstfelt litt NØ for toppen av Skreifjella (800). Innsjøen midt i bildet er Fugletjernet. Den runde åsen rett bak Fugletjernet er Nyhusknappen (792). Litt nærmere og noe mer til venstre er første topp jeg besteg: Oftentjernshøgda (785).
06.06.2016 - I sørøstenden av vannet Herva. Åsen bakenfor Herva er Oftentjernshøgda (785), som jeg først var oppom.
06.06.2016 - På Hvervenberget (793). Fin utsikt i retning Mjøsa herfra.

Hervakampen (785)

Etter stoppen på Hvervenberget (793), gikk det først nedover i relativt åpent skogsterreng og delvis på myr ned til en bratt skrent, hvor jeg fant en OK passasje ned takket være et høyt dropp med hjelp fra teleskopstavene. Mot det lille tjernet Kristofferputten vandret jeg på våt myr. Nå nærmet jeg meg det jeg håpte var god sti, som det ifølge kartet skulle være nordover og like øst for Hervakampen (785). Etter passering Kristofferputten lette jeg oppover i skogen, men fant kun et meget svakt tråkk som det nesten ikke var noe poeng å følge. Derimot vandret jeg her i skikkelig urskog, med svære og gamle grantrær. Når var disse granene bittesmå trær som nettopp hadde slått rot? Hvilket år snakker vi da? Hvordan så den siviliserte verden ut da?

Etter urskogen åpnet det seg mer igjen da jeg nærmet meg Hervakampen (785). På toppen her var det igjen meget god utsikt, med store deler av Mjøsa langt der nede. Her oppe traff jeg også på de eneste andre menneskene jeg så på runden (bortsett fra på parkeringsplassen ved turslutt). Tre godt voksne damer satt og skravlet i sola ved toppvarden.

06.06.2016 - På Hervakampen (785). Mot vest. Åsen til venstre er Nyhusknappen (792), min siste topp på runden.
06.06.2016 - Panoramautsikt mot Mjøsa. Jeg står litt nord for toppen av Hervakampen (785).

Nyhusknappen (792)

Det var ikke langt bort til neste topp nå. I luftlinje 600 meter mellom Hervakampen (785) og Nyhusknappen (792). Lite hjelp fra stier på denne etappen også. Jeg møtte noen, men de gikk stort sett alle på tvers av min ønskede retning, bortsett fra på vei ned fra Hervakampen, hvor jeg fulgte sti til jeg var nede ved ei myr.

Østsiden på Nyhusknappen (792) er bratt hele veien. Jeg kravlet meg opp litt nord for toppen, der det var noe mindre bratt. Noen små loddrette skrenter måtte styres unna, ellers gikk det greit oppover. Småsliten nådde jeg rundens siste topp: Nyhusknappen (792). Fin topp dette også, med god utsikt tross noe mer trær ved toppen.

06.06.2016 - På Nyhusknappen (792).
06.06.2016 - Utsikt mot sørøst fra Nyhusknappen (792). Den nesten snaue kollen bak til venstre er Hervakampen (785), som jeg nettopp hadde kommet fra. Lenger bak og litt til høyre for midten, ses Hvervenberget (793).

Nå hastet det noe med å komme ned igjen. Jeg skulle møte Atomsilda (Jørn Håvard Ask) ved Torsætra kl 18:00, og nå var klokka passert 17:30. Det ville ta 15-20 min å kjøre pluss tiden jeg brukte ned til bilen. Jeg raste nedover en liten sti som jeg etter hvert mistet, og gikk det jeg kunne siste meterne i skogen tilbake til parkeringen hvor bilen sto. Fikk skiftet til tørt tøy, og hivde meg i bilen. 7-8 minutter over klokka 18 parkerte jeg ved siden av Jørn ved Torsætra, klar for tur nummer to denne dagen.