Kveldstur til N. Romsæterberget & Grasberget (31.05.2016)  4

Start point SØ for Gransjøen, ved Gransjøbekken (414m)
Endpoint SØ for Gransjøen, ved Gransjøbekken (414m)
Ascents Nordre Romsæterberget (612m) 31.05.2016 19:56
Grasberget (611m) 31.05.2016 20:22
Korpberget (523m) 31.05.2016 21:07

Kvelden var ennå ung selv om bergtatt (Kim Dahlen) og jeg nettopp hadde gjennomført en god runde på noen topper her Ø/SØ for Espa ved Mjøsa. Vi hadde startet ved 14:30-tiden og gått i nesten 4 timer. Allikevel var det mye igjen av dagslyset nå i månedsskiftet mai/juni. Det ville jeg veldig gjerne utnytte når jeg først hadde kjørt helt hit, selv om en kveldstur ville innebære sen ankomst senga hjemme i Lier. Og jeg som skulle opp klokka 5 neste dag...

Nordre Romsæterberget (612) og Grasberget (611) var mine turmål nå på kveldingen. Der hadde Kim vært før, og siden han hadde noen ærend hjemme som helst skulle vært unnagjort, reiste han forståelig nok hjem igjen. Men vi møtes på tur igjen vi, Kim. Forhåpentligvis blir det ikke så lenge til! :-)

Jeg kjørte bare 1 km tilbake igjen og parkerte ved Gransjøbekken, hvor det tar av en grusvei sørover mot vestsiden av Bergsjøen. Der sto bommen oppe, men å kjøre gjennom turde jeg ikke, så jeg parkerte i yttersvingen der veien tok av.

Til Nordre Romsæterberget (612) kunne jeg følge vei og sti hele strekningen. Grusvei i starten, senere fin sti skrått oppover i åsen vest for Bergsjøen. Her hang det spredte, rødmalte små trebiter langs stien. Der stien deler seg 500 moh, skulle jeg opp til høyre. Nå ble stien langt mer utydelig i terrenget, men de rødmalte trebitene dukket nå opp tettere. På bandet mellom Grasberget og N. Romsæterberget fulgte jeg så denne rødmalingen til venstre og inn i skogen mot sistnevnte topp. Stien virket lite oppgått, men rødmalingen ledet meg greit til topps på Nordre Romsæterberget (612). Her var det en liten varde på noen bergnabber som stakk opp. Det krydde av maur, så det fristet lite å slå seg ned. Jeg knipset et bilde, og fortsatte videre.

31.05.2016 - Toppvarden på Nordre Romsæterberget (612) ses på knausen midt i bildet.

Den korte distansen bort til Grasberget (611) fulgte jeg sti med rødmaling. På bandet mellom N. Romsæterberget og Grasberget var det skiltet opp til sistnevnte topp. Litt bratt bakke opp her, og så flatet det ut mot toppen. Grasberget (611) hadde postkasse på toppen og faktisk noe bedre utsikt enn N. Romsæterberget. En bratt sørside sørget for fri sikt mot sør og vest, og hvis man går til et nordlig høydepunkt på nesten 611 moh, får man god sikt nordover. Dette var en fin skogstopp!

31.05.2016 - På Grasberget (611). Postkassa på toppen ses på den tørre bjørkestammen. Åsen bak til høyre er Nordre Romsæterberget (612).
31.05.2016 - Utsikt fra det nordlige punktet (nesten 611 moh) på Grasberget (611). Den store åsen bak til høyre er Knukberget (612).

Jeg var interessert i å få til en runde på denne turen også, så jeg fortsatte på stien nedover mot vest. Når stien dreide mer mot sør, gikk jeg offroad for å komme meg til grusveien som går vest for Grasberget (611). Den ville jeg følge nordover mot bilen.

Selv om jeg nå begynte å bli trøtt og småsliten, ble det en sving opp på Korpberget (523). Kunne jo plukke med den også når den var så nærme veien... Fra Korpberget kom jeg meg ned på veien igjen, og vandret nordover på den til jeg var på høyde med der bilen sto. Offroad igjen på et lite hogstfelt og langs ei myr, gjennom tett granskog og over Gransjøbekken, og der sto bilen gitt. Nå var jeg ferdig for kvelden. Det var greit det, for klokka var passert halv ti nå. Noe bedre temperatur for skogsvandring nå på kvelden, men fremdeles skikkelig sommerlig. Klokka nærmet seg halv tolv da jeg parkerte hjemme. En lang dag med jobb først på dagen, etterfulgt av to herlige skogsturer!

31.05.2016 - På Korpberget (523).
Start date 31.05.2016 18:51
End date 31.05.2016 21:34

Herlig

Written by bergtatt 05.06.2016 21:22

Det så ut som om du fikk deg en fin kveldstur, Nils. Kjenner godt følelsen når man går alene slik i skogen, da får tankene løpe fritt og det er jo litt godt av og til!