Nesten sommer på Høgåsen - Svelvik (10.04.2016)  5

Start point Parkeringslomme like SØ for Høyensetra (149m)
Endpoint Parkeringslomme like SØ for Høyensetra (149m)
Ascents Høgåsen (314m) 10.04.2016 14:54
Visits of other PBEs Høgåsen - sti fra SØ (145m) 10.04.2016
Høgåsen p-lomme (145m) 10.04.2016

Test av PB-app. Tracking accuracy: High. Distanse fra GPS: 5,4 km. Høydemeter fra GPS: 190 m.

April er en fin måned! Når det var meldt så bra vær som det var denne søndagen, måtte vi få med barna ut en tur. Eldste dattera var litt støl etter innsatsen på fotballcupen dagen i forveien, så hun var i utg.punktet ikke så ivrig på å gjøre så mye. Men det skulle vise seg at han far hadde rett i at det ville gå seg til bare hun kom i gang. Jeg har mange ganger selv kjent på den følelsen av at det hadde vært deilig å bare slappe av etter en aktiv og innholdsrik dag, men sånne godværsdager på våren bør man så absolutt få med seg. Det er helt herlig å kjenne sola varme og se de siste snøflekkene svinne hen mens fuglene kvitrer i kor overalt.

Vi kom av gårde litt etter kl 12, og kjørte sørover langs vestsiden av Drammensfjorden. Litt sør for Svelvik tok vi av oppover Seterveien, en smal og bratt grusvei. Nå var den i meget dårlig forfatning også, og jeg måtte kjøre svært pent for ikke å slå oppi et par steder. Like før Høyensetra parkerte vi på en lomme hvor stien mot Høgåsen (314) starter.

Barna var utstyrt med støvler/cherrox, mens Grete og jeg gikk i fjellsko. Jeg så med en gang at det var rett valg, for allerede der vi parkerte var det gjørmete. Senere skulle vi passere noen snørester i de mest skyggefulle partiene, og noen områder hvor stien var søkkvåt av smeltevann. Men lengre oppe var det nå blitt tørt og fint. Stien til Høgåsen (314) er variert og fin, med noen korte og bratte kneiker, og noen lettgåtte og flate partier. I starten går man på en traktorvei, men når man kommer ned i en dal vest for Høyensetra, går det over til sti som tar av til høyre. Denne dalen var for øvrig litt mørk og dyster, og i dag kjølig med noen snøflekker igjen hist og her. Overgangen til sola og tørr sti lengre oppe var befriende.

10.04.2016 - Frida og Julie på en furu som var fin å sitte på. Langs stien til Høgåsen (314), litt over halvveis fra start.

Turen opp gikk lekende lett, bokstavelig talt. Det tok tid når jentene skulle undersøke alt som så spennende ut underveis. De fant på en mattegåtelek hvor man måtte løse gåter ved å regne ut svaret før vi kunne gå videre. En morsom og fin lek, både for store og små.

Siste bakken opp på topplatået var aller brattest. Der bør man ikke snuble. Vi gikk de 500 meterne bort til hovedtoppen først. To små steiner markerte toppunktet, som ikke var av de aller mest spennende. Men stien bort dit var fin, med litt spredt furuskog på svaberg, og noen steder utsikt til sidene.

10.04.2016 - På toppen av Høgåsen (314). Den beskjedne toppvarden er til høyre for jentene.

Etter en kort stopp på høyeste punkt (314 moh), vandret vi raskt til trig.punktet lengst sør, på 311 moh. Der er utsikten helt nydelig sørover, og mot øst og vest. Trivelig terreng med mye svaberg og noen få furutrær. Her varmet sola godt, og vi fikk en liten smak av sommer de tre kvarterene vi satt der oppe. Frida og Julie fant en geocache der, i tillegg til en stor, hårete og mørk larve som virkelig fanget oppmerksomheten. De ville ta den med hjem, men siden vi allerede har tre kaniner, så fant vi ut at det var nok kjæledyr.

Det lakket mot sen ettermiddag, og det var ennå igjen noen plikter hjemme. Vi gikk tilbake til den godt merkede stien vi hadde kommet opp. Gule og blå streker på trærne, pluss oransje piler viser tydelig hvor stien går. Tempoet var langt større nå, men noen mattegåter fikk vi tid til på returen også. Etter nærmere 4 timer på tur var vi tilbake ved bilen. Blide og fornøyde var vi alle fire etter denne flotte vårdagen sør i Svelvik. Det er ikke mye som slår turer med barna når stemningen og humøret stråler om kapp med sola!

Øvrige bilder:

10.04.2016 - Ved utsiktspunktet (311 moh) sør på Høgåsen.
10.04.2016 - Mot nordøst fra det sørlige punktet (311 moh) på Høgåsen.
10.04.2016 - Sommerlig på Høgåsens sørlige punkt (311).
10.04.2016 - På det sørlige utsiktspunktet (311 moh) på Høgåsen. Bak til høyre ligger Holmsbu.
10.04.2016 - Fin utsikt sørover fra trig.punktet (311 moh) helt sør på Høgåsen.
10.04.2016 - Ned den bratteste kneika på stien til Høgåsen (314).
10.04.2016 - Parkeringslomma like nedenfor Høyensetra.

Passet ypperlig

Written by Olepetter 15.04.2016 15:58

med denne rapporten nå, Nils! Jeg har et ærend i Vestfold til uka, og lurte på om det var ski eller fjellstøvler som gjaldt i skogen - om det skulle bli tid, og nå har jeg fått svar!

Norge er et

Written by mortenh 15.04.2016 08:15

Norge er et kontrastfylt land. Ganske stor avstand i omgivelser fra der vi var den dagen, men deres dag så veldig bra og kjempeidyllisk ut.

Slike svabergåser med litt åpen furuskog og utsikt er virkelig fine. De er på en måte perlene blant skogskollene.

Sv: Norge er et

Written by Nils 15.04.2016 11:03

Tenkte jeg på også, når jeg så deres eventyrlige bilder fra Lodalskåpa. Vi hadde alle en praktdag den søndagen, men på to vidt forskjellige måter.

På sånne svabergåser får jeg et snev av høyfjellsfølelse. Når man har trasket nede i skogen på veien opp, blir derfor gleden desto større når åsen åpner seg på denne måten med mye fjell og spredte, krokete furutrær. Helt klart det beste av skogskollene! :-)