Kort og tungt til Haraberget - Kongsberg (02.04.2016)  1

Start point Sør for Plommetjern (386m)
Endpoint Sør for Plommetjern (386m)
Ascents Haraberget (422m) 02.04.2016 17:46
Visits of other PBEs Plommetjernveien (126m) 02.04.2016
Plommetjernveien P-lomme (395m) 02.04.2016

Test av PB-app. Tracking accuracy: High. Distanse fra GPS: 0,9 km. Høydemeter fra GPS: 35 m.

Grete skulle ta med døtrene våre på teaterforestillingen "Trollmannen fra Oz" på Buskerud Folkehøgskole, Fiskum/Darbu, denne lørdags ettermiddagen. Jeg tilbød meg å kjøre dem, for så å ta en trimtur i mellomtiden.

Haraberget (422) ligger nærme Fiskum, og den kunne jeg fint rekke den tiden teatret varte. Etter å ha sluppet av jentene, kjørte jeg sørvestover mot Skollenborg, og så litt mot sørøst på Fv40, før jeg tok av opp mot Plommetjernveien/Ullebergkroken ved Hostvethagen. Jeg betalte 30 kroner i den manuelle bommen, og kjørte nesten helt til Plommetjern.

Det er ikke lange biten å gå til denne toppen, men siden det fremdeles lå godt med snø i skogen, skulle det vise seg å bli langt tyngre å gå enn forventet. I starten fulgte jeg en traktorvei som er inntegnet på Økonomisk kart. Der gikk jeg nå på en nedsmeltet skiløype. Greit å gå der, men ut i skogen sank jeg stedvis ned 30-40 cm. Skaren holdt nesten, men stort sett datt jeg nedi. Jeg hadde utstyrt meg med gamasjer, og angrer ikke på det.

Toppen er av det ekstremt kjedelige slaget. Flere jevnhøye punkt, og null utsikt. Jeg vandret til de punktene som virket høyest, og tok et par bilder. Skogen var høy og tett på toppområdet, så her var det faktisk minst snø på hele turen, med store, snøfrie flekker.

På returen tok jeg en liten ekstra sving, uten at det ga noen større turopplevelse. Jeg fikk i hvert fall trimmet litt pga tunge skritt i snøen. Det var stort sett helt overskyet, men det lettet noe utover. Korte solgløtt ble det faktisk etter hvert.

Vel tilbake ved Buskerud Folkehøgskole ventet jeg 15 min før resten av familien kom ut fornøyde etter en bra teaterforestilling. De hadde nok hatt en større opplevelse enn meg denne ettermiddagen.

Start date 02.04.2016 17:35
End date 02.04.2016 18:08

En gang i livet topp!

Written by knutsverre 03.04.2016 18:30

Ser du hadde en lignende opplevelse som oss i juni 2014! Bompenger, kratt og skog og ingen utsikt! Bare for ihuga toppsamlere!

Sv: En gang i livet topp!

Written by Nils 03.04.2016 21:31

He he, ja det kan man si. ;-) Står ikke høyt på lista over topper jeg vil besøke igjen denne nei...

Var for øvrig din turrapport jeg leste for å finne bra parkering. Fint med utfyllende rapporter som din så man får gode tips på veien. :-)