Horntjernåsen - Rakkestad (22.02.2016)  2

Start point Bredholtveien, SV for Horntjern (165m)
Endpoint Bredholtveien, SV for Horntjern (165m)
Ascents Horntjernåsen (231m) 22.02.2016

Test av PB-app. Tracking accuracy: Highest. Høydemeter fra GPS: 46 m. Distanse fra GPS: 2,7 km.

Jeg var ivrig på å teste ut siste versjon av Peakbook-appen hvor det nå var laget en glattealgoritme for GPS'ens sterke appetitt på høydemeter. Et par kortere turer nedi Østfold ble plukket ut. Der ville det helt sikkert være greit å tusle til fots i det delvis fine været. Sola ble skygget for av et høyt skylag akkurat over det området jeg skulle i. For øvrig var det mye blå himmel å se, og 1 varmegrad i lufta.

Jeg kom kjørende nordfra gjennom Rakkestad sentrum. Etter passering Søndre Sørby og Gautestad, svingte jeg til venstre og inn på Fv652 mot Bredholt. Nå ble det grusvei som stort sett var isdekket, men heldigvis var det strødd, så det var ikke noe særlig glatt. På Bredholt går veien gjennom gårdstunet, veldig nære husene. Nå forsvant strøingen også, så litt glattere ble det, men helt greit å kjøre de siste meterne til traktorveien som kommer ned fra Horntjern. Det var plass til å parkere i krysset der uten å sperre for evt. traktorer eller andre terrengkjøretøy. For det var ferske hjulspor etter noe mer kraftige dekk enn hva jeg hadde på min bil…

Halvparten av turen fulgte jeg traktorveien til nordenden av Horntjern. Derfra videre på svak sti, eller gammel traktorvei som var vokst igjen, før jeg vandret i snødekket skogslyng siste biten til høyeste punkt. Det var ikke mange cm med snø, men nok til å få litt oppi skoene enkelte steder hvor jeg tråkket litt nedi bakken. Lite spennende topp med null utsikt, så det ble ganske snarlig retur samme vei som jeg kom opp.

22.02.2016 - Høyeste punkt på Horntjernåsen (231), eller Kula som den også kalles.
22.02.2016 - GPS-sporet lastet opp til Norgeskartets landkart med ekvidistanse på 5 meter. Rosa kryss viser hvor jeg parkerte.