Børsåsen - Halden (28.01.2016)  2

Start point Grusvei SV for Børsåsen (57m)
Endpoint Grusvei SV for Børsåsen (57m)
Ascents Børsåsen (121m) 28.01.2016 12:26

Mildværet de siste dagene hadde krympet snømengdene betraktelig. Jeg satset på at fotturføret var bra sørover i Østfold, og det stemte. Faktisk var det fullstendig snøfritt ved Børsåsen (121). Kunne like gjerne vært en dag i oktober dette. Vått, gjørmete og fuktig i skogen.

Jeg kom nordfra på E6 og svingte av mot Sponvika i Langkaskrysset rett nord for Børsåsen (121). Rett etter avkjøringen tok jeg nesten med en gang til venstre og fulgte veien som går parallelt med E6 sørover, før jeg kjørte under E6 og så litt nordover igjen øst for E6. Siste strekningen var en mindre grusvei, som stoppet ved noen store stabler med trekasser.

Sol og fint vær da jeg labbet av gårde. Flere plussgrader også, så litt snodig å tenke på at det var slutten av januar. Men det var ikke mange dagene siden det hadde vært 15-20 minusgrader, så det går opp og ned.

Jeg passerte trekassene og fulgte en traktorvei på skrå oppover i starten. Da jeg nådde noen strømledninger svingte jeg opp mot høyre siden traktorveien etter hvert gikk nedover igjen. Nå ble det langt mer kronglete å gå. Flere småstup og glatte, bratte skrenter gjorde det vanskelig å gå rett på oppover. Flere steder var det mosegrodde, store steiner som underlag, så her måtte jeg konse mye mer enn forventet. Litt bushing ble det også lenger oppe, men det var ikke langt å gå, så toppen dukket opp nokså fort. Etter 13 min på tur sto jeg ved bolten på høyeste punkt. Fin utsikt østover mot Halden, og det var ikke langt ned til Svinesund tollstasjon. Greit å se denne plassen fra fugleperspektiv…

28.01.2016 - Utsikt østover fra Børsåsen (121).

Etter en kort pause gikk jeg ned mot bilen igjen. Nå forsøkte jeg å gå i noe mer rett linje, men helt enkelt var det ikke. Uansett er dette en kort tur, på godt under 1 km tur-retur og 70-80 høydemeter. Det passet bra med tanke på forkjølelsen som fremdeles hang godt i, med hoste så snart jeg lo eller ble anpusten.

28.01.2016 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta jeg gikk. Rosa kryss viser hvor bilen sto parkert.