Høyest i Østmarka - Barlindåsen ... (10.12.2015)  3

Start point Marikollen skisenter (196m)
Endpoint Marikollen skisenter (196m)
Ascents Barlindåsen (398m) 10.12.2015
Bjønnåsen (396m) 10.12.2015
Marikollenslottet (370m) 10.12.2015
Maråsen (331m) 10.12.2015
Ramstadslottet (394m) 10.12.2015

Siste dagen på en stund med sommerlig desembervær måtte utnyttes. Behagelige 10 plussgrader ute, men litt vind og skiftende skydekke. Det skulle bli lettere utover ettermiddagen. Jeg ville benytte muligheten til å bestige den høyeste toppen i Østmarka, Barlindåsen (398 m), pluss de to nesthøyeste i samme slengen. Østmarka er den "marka" som ligger nærmest min arbeidsplass, så det ville ikke være lange kjøreturen heller direkte fra jobb.

Jeg parkerte ved Marikollen skisenter. Mye anleggsarbeider med gravemaskiner i bakken, og med det milde været var det fryktelig gjørmete og vått fra parkeringen og oppover mot nedre del av skibakken. Fra skisentret gikk jeg først mot Ramstadslottet (394). I starten på vei, som snart ble ganske steinete, og så på sti etter hvert. Ved Speiderhytta, som ligger like vest for Røde Kors hytta, tok jeg feil sti som gjorde at jeg gikk en liten ekstra sløyfe mot vest. Det er mye stier her og der, men jeg tapte ikke mange minuttene på denne ekstra svingen. Veldig vått mange steder, særlig ved myrområder og i småbekker. På Purkeryggen var jeg på hovedstien igjen, og litt etter dukket den ganske markante høyden Ramstadslottet (394) opp. Det er en forholdsvis bratt knaus, som gjør at det er brukbar utsikt fra toppen. Jeg ble positivt overrasket over hvor fint det var der oppe. For øvrig møtte jeg fire pensjonister der oppe, de eneste jeg så på hele turen.

10.12.2015 - Toppen på Ramstadslottet (394).

Fremdeles skyet og en del vind på Ramstadslottet (394), så jeg hastet videre mot dagens hovedmål: Barlindåsen (398). For å komme til den måtte jeg ned i et skar, som jeg fulgte noen meter sørover. Jeg så i farten ingen sti opp mot Barlindåsen, så jeg fant et drag opp den bratte østsiden. Oppe på det flatere toppområdet dukket det opp en sti som kom fra nord, og den gikk bort til varden på Barlindåsen (398). Dagens høyeste topp hadde lite utsikt, men det var like greit med mye skog nå siden det var så vindfullt. Allikevel litt stas å stå på den høyeste i Østmarka. Jeg tok et par bilder, og drakk litt. Nå hadde jeg gått i en drøy time, og hadde innvilget meg selv ca 3 timer på tur med dagens tidsskjema.

10.12.2015 - Ved toppvarden på Barlindåsen (398), høyest i Østmarka.
10.12.2015 - Varden og postkassa på Barlindåsen (398).

Nå fulgte jeg stien nordover. Den gikk over et nordlig høydepunkt på Barlindåsen, som er oppført med høyden 396.6 m. Altså ikke langt bak den aller høyeste… Stien gikk ned mot hovedstien, som bl.a. kom fra Ramstadslottet (394). Det ble flere stikryss og veivalg på veien mot Bjønnåsen (396). Men før jeg skulle opp på Bjønnåsen, gikk jeg opp en trang dal vestafor. Jeg ville nemlig plukke med den mer anonyme Maråsen (331). Det var ikke helt plankekjøring, da østsiden på Maråsen er veldig bratt flere steder. Jeg kavet meg forbi noen kampesteiner, og opp en bratt skråning. Da var det ikke mange meterne til toppen på Maråsen (331), som hadde tett skog, og altså ikke noe utsikt å skrive hjem om.

Fra Maråsen (331) gikk jeg samme bratte veien ned til den trange dalen, og så like bratt opp mot Bjønnåsen (396). Brattest i starten, hvor jeg virkelig måtte jobbe for å komme opp. Problemet var falne trær som lå på kryss og tvers, og samtidig en løs, bratt skråning. Bare få meter med jobbing, så i fint skogsterreng til jeg nådde den gode stien som kom opp fra sør, og som følger ryggen på Bjønnåsen.

Bjønnåsen (396) er en veldig fin skogstopp! Helt klart dagens beste, selv om Ramstadslottet (394) også var stilig. Fra Bjønnåsen (396) er det glimrende utsikt vestover og nordover. Det er sikteskive på toppen, en flott tusenårsvarde, flere benker der, og en bygning. Tydeligvis en topp med mye besøk dette, og det er fullt forståelig.

10.12.2015 - Sikteskiva på Bjønnåsen (396).
10.12.2015 - Utsikt vestover fra Bjønnåsen (396). Tusenårsvarden til venstre.
10.12.2015 - På Bjønnåsen (396), med utsikt mot nordvest.
10.12.2015 - På Bjønnåsen (396). Høyeste punkt er i skogen til høyre, bak infotavlen.

Været begynte nå å lette, og det blåste noe mindre. Jeg var på Bjønnåsen (396) i ca 15 min, før jeg gikk stien østover og etter hvert bort mot Marikollenslottet (370). Jeg tok en rask stopp på den, hvor sola nå kastet noen beskjedne stråler gjennom skogen bare en kort stund før den skulle gå ned. Så gikk jeg på noen småstier bort til toppen på skiheisen på Marikollen skisenter. Her var det greit å gå under heisanlegget nedover, og så bort til hoppbakken hvor jeg gikk trapper ned til bunnen.

10.12.2015 - På Marikollenslottet (370).
10.12.2015 - Nedover skianlegget på Marikollen skisenter.

Jeg hadde beregnet 3 timer på denne turen, og klokket inn på 3t 5min. «Overtiden» skyldes nok den lille ekstra svingen på vei opp til Ramstadslottet (394), som jeg ikke hadde medregnet. ;-)

10.12.2015 - Den tykke, mørkeblå streken er ruta jeg gikk. Rosa kryss oppe til høyre viser hvor bilen sto parkert.