Skotjernfjellet - Nannestad (02.11.2015)  3

Start point Sølvtjernsvegen snuplass (540m)
Endpoint Sølvtjernsvegen snuplass (540m)
Ascents Skotjernfjellet (651m) 02.11.2015
Visits of other PBEs Sølvtjernsvegen snuplass (540m) 02.11.2015

Herlig novembervær denne mandagen, med 10-12 plussgrader, sol og nesten helt blå himmel. Litt vind skulle det være i høyden, men det gjorde ikke så mye, for jeg kom til å oppholde meg i skogen. Jeg måtte utnytte denne flotte novemberdagen med et par trimturer til noen topper.

Fra Oslo kjørte jeg først til Harestua. Der jeg tok av mot togstasjonen og så en liten bit på veien som går til Solobservatoriet. Men jeg skulle ikke dit i dag, og fortsatte i stedet videre på fin grusvei nordøstover mot Sølvtjernet. Like etter passering Sølvtjernet kjørte jeg nå sørøstover på Sølvtjernsvegen til den ender i en stor snuplass. På kartet er det inntegnet en bom på denne veien like øst for Sølvtjernet, men denne bommen eksisterer ikke. Helt greit det.

Jeg parkerte på snuplassen, og skiftet til fjellsko. Et fornuftig skovalg siden ruta gikk over noen myrområder. Sekk droppet jeg, og tok kun med jakke, mobil og fotoapparat. Stien starter helt sør på snuplassen. Den svinger med en gang brått til venstre og går på skrå oppover Bukkehøgda. Tydelig sti i starten, men på Bukkehøgda, hvor det flater ut og går sørover, forsvant plutselig stien. Jeg holdt kursen sørover i terrenget, og fant ganske fort en sti igjen. Dog var denne stien liten, men den holdt i det minste riktig kurs. Ved ei myr ble stien igjen visket ut, men da var det ikke mange meterne igjen før toppen på Skotjernfjellet (651) dukket opp inne i skogen.

02.11.2015 - Toppknausen på Skotjernfjellet (651) er omgitt av høy skog.

Lite utsikt fra toppen, så etter et par bilder gikk jeg tilbake i stort sett samme spor som jeg hadde gått oppover. På Bukkehøgda gikk jeg litt lenger øst, men fant ikke noen sti der heller. Før jeg skulle gå ned fra Bukkehøgda, tok jeg en sving ut mot vest. Der åpner det seg, og man får en fin utsikt vestover. Hovedsakelig skogkledde åser å se, men godt å få litt oversikt uansett.

02.11.2015 - Vest på Bukkehøgda, like nord for Skotjernfjellet (651), er det god utsikt vestover. Bildet tatt mot nordvest. Lengst til høyre ses Nordre Korsvatnhaugen Øst (614), som var mitt neste mål denne dagen.
02.11.2015 - Snuplassen i enden av Sølvtjernsvegen.

Nede ved bilen igjen kom en kar kjørende på en liten motorsykkel. Han skulle også på Skotjernfjellet en tur. Etter en prat med han, så jeg at en trimtur til var innenfor tidsskjemaet, så da kjørte jeg noen minutter i retning nordvest, mot Korsvatnet.

02.11.2015 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta jeg gikk. Rosa kryss markerer snuplassen jeg parkerte på. (Kartkilde: www.norgeskart.no)