Kraftkollen & Glasåsen - Lier (01.11.2015)  5

Start point Rotuveien parkering (374m)
Endpoint Rotuveien parkering (374m)
Ascents Glasåsen (460m) 01.11.2015
Glasåsen Nord (473m) 01.11.2015
Kraftkollen (481m) 01.11.2015
Visits of other PBEs Rotuveien parkering (373m) 01.11.2015

Tid for søndagstur med barna. Denne gang til et par åser vi ser godt hjemmefra. Frida og Julie hadde besøk av en nabogutt, og han ble med også. Med Grete og meg var vi så fem som kjørte til vi var ovenfor Tranby og boligfeltet der. Vi parkerte ved den store plassen der stien til Kraftkollen starter, øst for gården Kraft.

Det er ganske bratt opp til Kraftkollen. Jeg hadde vært på toppen før, og valgte samme sti som den gang, det vil si stien som er avmerket på Peakbook-kartet. I starten på skrå opp til høyre, så på mindre sti som svinger seg bratt opp til venstre. Etter 20 min var vi på toppen, og da hadde barna lekt gjemsel langs stien underveis. Populært det å gå i forveien, for så å gjemme seg bak trær og tuer, og så rope høyt BØ når vi andre kommer tuslende.

01.11.2015 - På toppen av Kraftkollen (481). Ungene hadde ikke helt klart å bli kvitt sin skumle side etter Halloween-feiringen kvelden i forveien.
01.11.2015 - Ungene fikk nok en bestigning her, på stien mellom Kraftkollen (481) og Glasåsen Nord (474). Sistnevnte topp er bare litt utenfor bildet til venstre.

Det er vel ikke pga utsikten man besøker Kraftkollen (481). Tett skog gjør at man ikke ser noe annet enn trær rundt seg. Vi fortsatt raskt videre nordover på stien. Planen var å gå forbindelsen over til Glasåsen, som vi alle har vært på flere ganger. Men vi hadde aldri gått stien mellom Kraftkollen (481) og Glasåsen, og det skulle bli en fin opplevelse. Riktignok ikke den største turopplevelsen å gå under høyspentlinja, men stien gikk fort inn i tett og stor skog. Der var det trivelig. Mot Glasåsen Nord (474) åpnet det seg veldig, for der var det hogd over et svært område. Derfor ble jeg overrasket over den vide og gode utsikten derfra. Særlig nordover mot Holsfjorden ser man langt nå.

01.11.2015 - Helt til topps på Glasåsen Nord (474). Det store hogstfeltet gjør at man nå har god utsikt derfra. Bak ses blant annet Holsfjorden, som er en del av Tyrifjorden.
01.11.2015 - Flyvende barn på Glasåsen Nord (474). Bak skimtes den røde brakka som ungene litt tidligere sto på taket av.
01.11.2015 - Grete kommer ruslende nedover stien fra toppen av Glasåsen Nord (474), på vei mot veststupet på Glasåsen (460).

Nå var det ikke mange meterne bort til det loddrette veststupet på Glasåsen (460). Der er utsikten over Lierdalen glimrende. I dag var det disig, og nede i dalen mot Drammen var lufta temmelig grumsete. Ellers var det bra turvær. Lite sol pga et tynt skydekke, men mildt og svært behagelig til å være første dagen i november.

Barna fikk ligge på magen og titte utfor stupet. Her er det viktig å være forsiktig, for der kanten slutter, der er det ikke mer heller. Fullstendig loddrett ned i ura, 50 meter under. Høyt nok til at man kjenner suget…

01.11.2015 - Flott utsikt over Lierdalen fra Glasåsen (460). Her ser vi mot nordvest.
01.11.2015 - Ved gården Kraft fanget disse to firbente oppmerksomheten til ungene.

Avslutningen på turen gikk ned den kjente ruta til travbanen ved gården Kraft. Fremdeles hang det ute et tau på en bratt knaus, og en stige lenger nede på en liten hammer. Ved travbanen fikk barna øye på en hest med et føll, og da var de fanget en stund. Særlig for ridejentene Frida og Julie var dette spennende. Grete og jeg fikk etter hvert dratt med ungene videre og tilbake til bilen. Svært blide og fornøyde barn både underveis og etter turen, så da må vel søndagsutflukten sies å ha vært vellykket.

01.11.2015 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta vi gikk. Rosa kryss markerer parkeringsplassen.

Missing title

Written by JPV100 03.11.2015 15:59

Jeg ser at jeg fortsatt innehar peakbookrekorden for antall turer til Kraftkollen :) Det ble noen turer dit da jeg bodde på Tranby.. Det er en flott tur, spesielt når en tar en rundtur via Glasåsen!

Sv:

Written by Nils 03.11.2015 21:18

Tror du skal få ligge i tet en stund til. ;-) Du leder med 57 bestigninger, mens neste på lista har 3. Selv er jeg oppe i hele 2, så da mangler jeg bare noen. :-) Skjønner at toppen var fin som treningstur da du bodde på Tranby. Man får fort opp pulsen der. Og runden om Glasåsen var veldig fin ja!