Hastetur til Bokkemyråsen - Hof (24.10.2015)  2

Start point Bukkemyr (390m)
Endpoint Bukkemyr (390m)
Ascents Bokkemyråsen (495m) 24.10.2015
Visits of other PBEs Skibergfjellvegen (94m) 24.10.2015

Jeg leverte eldste dattera i en bursdag på Megazone i Drammen, og hadde knappe 2 timer til rådighet. Det ville bli temmelig skjev fordeling mellom kjøretid og tid til fots, men det får jeg heller fordele bedre senere. Da vi for snart 3 uker siden hadde den fine turen til Vestfolds høyeste topp Vestfjellet (634), gadd jeg ikke styre med å gå på Bokkemyråsen (495) samtidig. Derfor sto denne fremdeles som ubesteget, og nå kunne jeg rekke den mellom levering og henting i bursdag.

I bommen på Skibergfjellveien, ved gården Holt, tok jeg med en giro på 75 kroner og kjørte opp til Bukkemyr. Der starter en traktorvei som går mye lenger enn hva kartet her på Peakbook viser. Bruker man økonomisk kart, vil man se at traktorveien går over hele Bokkemyråsen. Jeg parkerte der traktorveien starter, ved Bokkemyrstua, og stresset av gårde. For her ble det stress! Jeg hadde brukt nesten 40 min på å kjøre, så nå hadde jeg drøye timen på å gå turen og så rekke tilbake til bursdagen kl 13. Jeg beregnet rundt 25 min på å gå tur/retur…

Det var veldig fint å følge traktorveien. Jeg åpnet nok litt for hardt, for selv om bakkene er beskjedne på denne turen, kjente jeg pusten gnage i lungene. Er en fordel å gå seg litt varm først…

24.10.2015 - Høyeste punkt på Bokkemyråsen er her et sted.
24.10.2015 - Den lille varden som Døl (Ole Mads Overgaard) bygde på sin tur til denne åsen. Det er nok hakket høyere på høyden bak grantrærne midt i bildet.
24.10.2015 - På traktorveien som går hele veien fra Bukkemyr. Øverst på bakketoppen lengst bak befinner toppen seg ca 25 meter til høyre.

Da GPS’en på mobilen viste at jeg var like ved høyeste høydekote (på kart med 1-meters koter), forlot jeg traktorveien og vasset ut i lyngen. Maks 25 meter måtte jeg gå i terrenget før jeg var på det som må være høyeste punkt. Lite tydelig toppunkt, og lite utsikt. Et raskt bilde, og så strenet jeg bort til en annen kul som var hakket lavere. Der fant jeg den lille varden til Døl (Ole Mads Øvergård), som hadde bygd denne på den kulen han hadde funnet stein på. Men denne haugen er ganske trolig ikke høyest… Dit jeg først kom virket tydelig høyere.

Nå gikk jeg så fort jeg kunne med lett jogg innimellom tilbake til bilen. Etter 23 min var jeg tilbake ved bilen, og etter skobytte og klesskift hadde jeg nå 35 min på meg til henting i bursdag. Jeg rullet inn ved Megazone i Drammen klokken 13:02. Bra timet, må jeg innrømme.

24.10.2015 - Den tykke, mørkeblå streken er ruta jeg gikk. Rosa prikk til venstre er der jeg parkerte. (Kartkilde: www.norgeskart.no)