Vestfjellet - høyest i Vestfold (04.10.2015)  5

Start point Ved Vestfjellet parkering (520m)
Endpoint Ved Vestfjellet parkering (520m)
Ascents Vestfjellet (634m) 04.10.2015
Skibergfjellet Sør (623m) 04.10.2015
Visits of other PBEs Vestfjellet Parkering (508m) 04.10.2015

Litt spontant ble det tur til Vestfolds høyeste topp denne søndagen, siden det måtte bli en kort tur pga Julies forkjølelse. Julie tok med ei venninne og hennes far, og i tillegg var Frida med. Så da ble det far og datter/døtre på tur i det fine været. Et vær som hadde vedvart hele høstferien.

Etter en kort kjøretur sørover på motorveien (E18) og over de svingete Hanekleivane, kom vi til gården Holt hvor grusveien oppover mot Skibergfjellet og Vestfjellet starter. Det var en kø av biler ved bommen, så tydeligvis mange som skulle på tur i dag. Vi la oss på hjul etter køen (dvs 2-3 biler), og det viste seg at de skulle i samme ærend. Parkeringsplassen hvor stien mot Vestfjellet starter (Vestfjellet Parkering) var overfylt, så vi ble tvunget til å kjøre et par hundre meter videre hvor vi fikk parkert langs veien på en bred veiskulder.

04.10.2015 - Siste bakken mot Vestfjellet (634) fra sør.
04.10.2015 - Ingen meitmark, men en liten miniorm. Er det en ung stålorm? Den krysset stien i siste bakken opp mot Vestfjellet (634).

Stien mot Vestfjellet (634) er god og tydelig, og været var helt upåklagelig. Som ventet mye folk på stien, og det var nesten ei maurtue på Vestfjellets toppområde. De aller fleste slo seg ned ved en varde sørvest for toppen, hvor utsikten vestover var aller best. Ikke alle var like opptatt som meg av å komme til det høyeste punktet, tydeligvis…

Fin utsikt fra selve toppen også, og vi koste oss en god stund ved toppvarden. Sola ble dessverre delvis borte bak noen tynne skyer akkurat da vi var på toppen, men det gjorde ikke så mye siden det var så å si vindstille.

04.10.2015 - Fornøyde jenter på toppen av Vestfold.
04.10.2015 - Vi passerer det sørvestlige utsiktspunktet på Vestfjellet.

På returen stakk jeg en kjapp tur oppom Skibergfjellet Sør (623), før vi ruslet ned mot Størtjern hvor vi skulle grille pølser. Vi håpte å finne noen steiner som vi kunne sitte på ved tjernet, men det var bare omringet av et belte med sump og myr, så grillingen gjorde vi på en gammel traktorvei/sti like på nordsiden av tjernet. Trivelig hadde vi det allikevel, med fortelling av vitser og gåter mens grillkullet ble varmt nok. Etter gourmetmiddagen i skogen vandret vi tilbake til stien fra Vestfjellet (634) og gikk den korte etappen tilbake til bilen. Frida på 8 sa i en av de siste bakkene nedover at dette nesten var en altfor kort tur. Vi skal nok få fikset det problemet ved en senere anledning…

04.10.2015 - Vi griller og har det trivelig på en gammel traktorvei på nordsiden av Størtjern.
04.10.2015 - Høst ved Størtjern.