Tuftfjellet - Hof/Kongsberg (17.08.2015)  3

Start point Fv 32 v/Langmo (142m)
Endpoint Fv 32 v/Langmo (142m)
Ascents Tuftfjellet (475m) 17.08.2015

Siden barna overnattet hos tante og onkel, hadde Grete og jeg en sjelden mulighet til å ta en trimtur alene. Vi hadde ikke mulighet til å komme av gårde før kl 17:30, så det kunne dessverre ikke bli noen lang tur. Målet var å få gått litt motbakke, og jeg ville aller helst på en ny topp. Valget falt derfor på Tuftfjellet (475), som var 40 min kjøring unna. Kona syntes det var litt tullete å kjøre like lenge som vi skulle gå, men vil man se nye steder, blir det fort noe kjøring ekstra. Vi Peakbookere er jo noe for oss selv da …

Det skulle gå en merket sti opp på Tuftfjellet (475) fra sør, selv om dette ikke er avmerket på kartet. Vi kom kjørende østfra og parkerte rett før Langmo, langs fylkesvei 32. Der var det en liten lomme på nordsiden av veien med plass til 2-3 biler.

Etter å ha fulgt traktorvei 250 meter nordøstover, tok det av en rødmerket sti mot venstre opp i skogen. Denne stien gikk hele veien til topps på Tuftfjellet (475). Stedvis var stien ganske vokst igjen med gress, så den nesten var borte. Rødmerkingen så vi av og til oppover. Like før toppen kom det inn en blåmerket sti fra høyre.

Etter nesten tre kvarter nådde vi varden, og tok en liten rast på en benk som sto på toppen. Deilig sommervær, med lettskyet og varmt. Mye skog på toppen, så begrenset utsikt. Ned igjen gikk vi samme sti som vi hadde gått opp. I bilen på vei hjem kom et par flått krypende, og vi sjekket oss nøye om det var flere før vi tok en god dusj etterpå. Dermed skulle vi være kvitt disse beistene etter denne turen.

17.08.2015 - Sommerglede ved toppvarden på Tuftfjellet (475).
17.08.2015 - Grete ved benken som står på toppen av Tuftfjellet (475).
17.08.2015 - Den tykke, blå streken er ruta vi gikk. Gult kryss markerer hvor bilen sto parkert. (Kartkilde: www.norgeskart.no)