Rognliåsen - Bærum (14.08.2015)  3

Start point Guribysaga (192m)
Endpoint Guribysaga (192m)
Ascents Rognliåsen (441m) 14.08.2015

Kanonvær denne fredagen, og jeg hadde sittet inne på jobb. Nei, her var det bare å avslutte litt tidligere og ta en treningstur. På vei hjemover kunne jeg ta en tur på Rognliåsen (441). Det er ikke store omveien. Jeg kjørte av ved Sandvika, forbi Bærums verk og gjennom Lommedalen. Planen var å parkere ved Guribysaga, hvor jeg uansett ikke kommer lenger pga låst bom. Jeg fikk parkert ved noen tømmerstokker ca 100 meter øst for bommen.

Fra Guribysaga ville jeg gå rett oppover i skogen til jeg kom inn på grusvei som går opp til Rognlia. Det innebar drøyt 500 meter bortover og 100 høydemeter. Ikke all verden, men i skogen er det fort en del hindre som man ikke har på vei…

Stedvis var det tett skog, men også noen lyspunkt hvor det gikk lettere. Verst var det med to bratte skrenter som var fryktelig løse. Helt i starten var det en kort, men veldig bratt skråning. Jeg støttet meg i trær for ikke å skli nedover. Omtrent midtveis var det en lengre skrent. Mye løs stein, som i tillegg også stedvis var dekket av kratt og småbusker. Så da så jeg jo ikke hvor det var tryggest å tråkke… Nå var stavene kjekke å ha. Med de fisket jeg unna buskaset og så hvor jeg burde sette føttene. Jeg tok meg litt ekstra tid, og kom opp med halvgod stil.

Godt var det å nå Gamleveien like før et firearmet kryss. Nå kunne jeg gire om, og gikk på med god bruk av stavene. Fint å trene armene også, og ikke bare la de henge og dingle. Det tok ikke mange minutter før jeg nærmet meg Rognlia. Jeg ville ikke dure rett inn på dørstokken der, så litt før porten i gjerdet skar jeg til høyre og inne i skogen igjen. Like etterpå måtte jeg skreve over 2 gjerder. Føltes litt snålt å snike seg opp på en topp på denne måten, men så er det heldigvis ikke så ofte at toppene er inngjerdet heller. Få meter ovenfor Rognlia fant jeg benken og flaggstanga, hvor høyeste punkt er. Jeg knipset kjapt et par bilder, og listet meg avgårde igjen.

14.08.2015 - På Rognliåsen (441).

Før jeg gikk ned igjen, fulgte jeg sti bort til det 60cm lavere høydepunktet et par hundre meter lenger nord. Joggesko var rett fottøy i dag, men jeg klarte å plumpe oppe ved toppen selvfølgelig. På ei eng med høyt gress var det jammen vått…

Ned igjen gikk jeg fort med innslag av jogg på grusveien (Gamleveien). Så fulgte jeg GPS-sporet nedover skogen med de to bratte og gufne skrentene.

Jeg gikk kun i shorts og t-skjorte, og droppet sekk. Det var over 20 grader i skyggen, selv på det skyggefulle stedet jeg hadde parkert. Alltids en risiko å base gjennom skog og kratt i shorts, men leggene klarte seg veldig fint denne gangen. Jeg orket ikke langbukse i dag. Det var rett og slett sommer!

14.08.2015 - Den tykke, blå streken er ruta jeg gikk. Rosa kryss oppe til høyre markerer hvor jeg parkerte. (Kartkilde: www.norgeskart.no)

Smultring

Written by morsor 19.08.2015 13:27

Denne er bokstavelig talt en smultring, med beitemark som fullstendig omkranser toppen !