Skuruberget - Elverum (02.08.2015)  2

Start point Fv 540 Øvre Skurubergs veg (477m)
Endpoint Fv 540 Øvre Skurubergs veg (477m)
Ascents Skuruberget (504m) 02.08.2015

De to regnvåte turene jeg nettopp hadde hatt øst for Osensjøen, var i grunn nok for dagen og hva jeg hadde tid til. Jeg skulle en kjapp tur innom brodern i Elverum før jeg kjørte hjem til Lier, men noen minutter til hadde jeg vel å avse…? Skuruberget (504) er jo en svært kort tur, og lå nesten langs veien mot Elverum. Det var bare en liten avstikker og en liten rusletur.

Været var fint med delvis skyet, men noen byger var i anmarsj vestfra, da jeg parkerte langs Fv 540. Jeg stoppet 100 meter nord for innkjøringen til gården Øverjordet, som ligger veldig nære toppen av Skuruberget. Toppen ligger for øvrig på eiendommen til Øverjordet.

02.08.2015 - Dette skuret står der trig.punktet er på Skuruberget (504). Gården Øverjordet er rett bak (taket kan ses).

Jeg vandret rett inn i skogen fra bilen, og kom tidlig på en gammel traktorvei, som førte meg bort til toppområdet. Med GPS'en i hånda rotet jeg meg bort til høyeste punkt ifølge kartet. På trig.punktet sto det et lite skur. Jeg vandret litt rundt ved toppen for å se om det var noen høyere punkt, før jeg gikk samme vei tilbake til bilen.

Da jeg kjørte av gårde mot Elverum, gikk det noe få minutter, så kom en regnbyge skyllende inn. Toppbesøket på Skuruberget (504) var bra timet, for der hadde jeg sol og deilig vær.

02.08.2015 - Hogstfelt på nordsiden av Skuruberget (504).
02.08.2015 - Parkering langs Fv 540, Øvre Skurubergs veg. Jeg gikk rett ut til høyre her for å gå på Skuruberget (504). Bilen blir temmelig grisete etter mye kjøring på våte grusveier...