I striregn på Ulvsjøberget - Trysil (02.08.2015)  2

Start point Oppigardsvegen 57 (630m)
Endpoint Oppigardsvegen 57 (630m)
Ascents Ulvsjøberget (854m) 02.08.2015

Etter bryllupet lørdag, var jeg i rimelig god form søndag morgen. Jeg fikk pakket ut av campinghytta og var klar for avreise klokken 09:15. Før jeg kjørte hjemover til Lier, hadde jeg planlagt å plukke noen topper i området ved Osensjøen. Er ikke hver dag jeg er der, og jeg kommer jo aldri til å kjøre fra Lier og opp dit kun for å gå på toppene rundt Osensjøen.

Dessverre var det gråvær denne søndags morgenen. Det hadde regnet på natta, og mer regn var i anmarsj før det skulle lette utpå dagen. Jeg planla derfor noen skogstopper. Først prøvde jeg å kjøre grusveiene opp mot Tilsetfjellet (835) fra vest, siden disse går ganske langt opp mot toppen. Her var det låste bommer på alle veier, så da ga jeg opp Tilsetfjellet for denne gang. I stedet kjørte jeg et lite stykke østover for å ta en tur på Ulvsjøberget (854). Der er det inntegnet en sti opp mot toppen fra sør.

Jeg kjørte opp Oppigardsvegen, nesten helt til topps, hvor stien til Ulvsjøberget starter. Rett før vegen slutter ved gården Kvea, kjørte jeg skrått opp mot venstre forbi et par hyttelignende boliger. Disse siste 80 meterne hadde vegen mer traktorvei standard, men jeg kom greit opp med min ganske lave bil. I siste sving rundt hus nr.57 dukket det opp et skilt hvor det sto «Ulvsjøberget». Det er plass til en bil her, men om det er helt greit å parkere der vet jeg ærlig talt ikke. Var i hvert fall ingen forbudsskilt der, og jeg sto ikke i veien for noen.

Det var lett yr i lufta da jeg begynte å gå. Helt i starten var stien nesten gjengrodd, og jeg ble raskt våt på buksa i den våte vegetasjonen. Oppe i skogen ble stien mye tydeligere, og etter noen hundre meter kom det inn en sti fra venstre. Nå vandret jeg uten stopp oppover den gode stien helt til toppen. Halvveis oppover begynte det å striregne, og det gjorde det resten av turen. Tåka lå fra ca 750 moh, og sørget for null utsikt fra toppen. Veldig synd med tåka, for selve toppunktet var ganske fritt for trær, og jeg vil tro at utsikten er veldig bra fra toppen av Ulvsjøberget (854).

Retur samme vei som jeg gikk opp. Regnet holdt det gående, med kontinuerlig striregn. Da jeg nærmet meg bilen igjen, begynte det å lysne i sør, og rett etter at jeg hadde kjørt avgårde, ga regnet seg, selvfølgelig. ;-)

02.08.2015 - På toppen av Ulvsjøberget (854), i tåke og regnvær.
02.08.2015 - Tåke og regn på toppen av Ulvsjøberget (854).