Løvstakken - verdig farvel med Bergen (17.07.2015)  6

Start point Rosenlundveien (217m)
Endpoint Rosenlundveien (217m)
Ascents Løvstakken (477m) 17.07.2015

Det var hjemreisedag, og vi skulle kjøre den lange veien tilbake til Lier etter noen innholdsrike og fine dager i Bergen. Men denne fredagen var været helt nydelig, med lettskyet og varmt vær. Vi kunne jo ikke bare sette oss i bilen og kjøre hjem da…? Det spilte ikke så stor rolle om vi kom sent hjem. Tross alt var det ferie.

Grete og jeg hadde Løvstakken (477) som en reservetur på lur. Hun var på den for ca 20 år siden da hun bodde i Bergen et års tid. Jeg sjekket kartet på forhånd for å finne korteste sti opp, siden vi bare skulle ta en liten topptur før hjemreisen. Etter hva jeg kunne se var korteste rute fra sørvest, fra Rosenlundveien. Men dette er en vei i et boligområde, og det var ingen store parkeringsmuligheter i den gata, virket det som. Bortsett fra langt oppe, der Rosenlundveien tar en skrap sving til høyre, etter hus nr. 43 og 56. Like til høyre for innkjørselen til hus nr.56 var det inntegnet en plass hvor det muligens gikk an å parkere. Spørsmålet var bare om denne plassen var privat… Det var verdt å sjekke ut i hvert fall, og som vi håpte på, var det ingen skilt med parkering forbudt eller lignende der. Ikke virket parkeringsplassen veldig privat heller, og det var plass til minst 3 biler der.

Stien starter 10 meter videre opp Rosenlundveien. Der går en liten, men fin sti inn i bushen. Underlaget er mye stein, og stien følger en strømledning oppover. Derfor har man fri sikt oppover på grunn av nedhogd skog der strømledningen går. For øvrig er det mye buskas og kratt, så jeg er glad vi hadde sti å følge. Ellers hadde det blitt knotete.

17.07.2015 - Stien vi fulgte opp til Løvstakken går under en strømledning i nedre halvdel.

Omtrent halvveis bratner det til, og det blir mye løsgods. Stien svinger opp mot venstre, og blir her ei lang, løs ur. På dette løse partiet var det hengt opp tau, og det var faktisk til god hjelp. Ikke fordi det var SÅ bratt, men mer på grunn av rullende stein. For barna var tauet veldig kjekt.

17.07.2015 - I den bratte og løse delen av stien. Her var tauet fint å ha.
17.07.2015 - Julie og Frida på vei opp den bratte delen av stien med mye løs og rullende stein.
17.07.2015 - Endelig over den høyeste skogen og toppen dukker opp. Litt småknausete oppover herfra, men det var bare moro.
17.07.2015 - Fin trappesti på skrå opp en bratt skrent like før toppen.

Siste biten opp var veldig fin å gå. Stien snor seg i svinger, og det går opp noen korte, bratte skrenter. Frida og Julie syntes det var ekstra gøy når det ble bratt og noe mer spennende. De slekter nok på sin far, kan det virke som… Toppen dukker ganske fort opp i dette knausete terrenget siden det ikke er så langt opp, og etter en drøy halvtime på tur satt vi på høyeste punkt. Og for en utsikt! For et vær! Jammen var det bra vi utnyttet muligheten når vi hadde den. Vi knipset i vei med fotoapparatet, og nøt Vestlandet. Ikke hver dag vi har muligheten til det. For å få bedre utsikt ned mot Bergen sentrum, ruslet vi også ned til den staselige varden, som står litt lavere en selve toppen, noen meter lenger nord. Bergen er flott i finvær!

17.07.2015 - God stemning på Løvstakken (477). Barna hadde med sin maskot fra VilVite-senteret i Bergen.
17.07.2015 - På toppen av Løvstakken (477). Selve toppvarden står hakket lavere noen meter lenger der framme. Nedenfor og bak varden ligger Bergen sentrum.
17.07.2015 - Høyeste punkt på Løvstakken (477). Den markerte toppen bak er Lyderhorn (396).
17.07.2015 - Sommer og sol på toppen av Løvstakken (477).
17.07.2015 - Tøys og moro kommer lett når været og omgivelsene er som på toppen av Løvstakken (477).
17.07.2015 - Vi sitter like ved toppvarden på Løvstakken (477) og har Bergen sentrum bak oss.

Vi ble så lenge vi kunne på Løvstakken (477) før vi ruslet nedover igjen. Litt surr i starten med å finne riktig sti, siden det går en drøss av stier fra toppen. Men vi fant ganske fort igjen "vår" rute, og fulgte samme sti ned til bilen. Faktisk godt under 2 km totalt er ikke mye på en så fin topp.

17.07.2015 - Det bratner til nedover stien. Vi er like ovenfor det løse partiet, hvor det var hengt opp tau.
17.07.2015 - Nedover den løse steinrøysa. Tauet var kjekt å ha, spesielt for barna, men litt problemer ble det når begge holdt og de dro i ulik retning.
17.07.2015 - Parkeringsplassen i Rosenlundveien. Stien vi gikk starter like bak fotografen.

Klokken var nesten 23:00 da vi rullet inn i innkjørselen hjemme i Lier, og det er så absolutt innafor i disse ferietider. Løvstakken ble en nydelig avslutning på Bergens-ferien for denne gang.

17.07.2015 - Den mørkeblå, tykke streken er stien vi fulgte til topps, mens den lyseblå prikken nede til venstre markerer hvor bilen var parkert. (Kartkilde: www.norgeskart.no)