Koia v/Katnosa - Spålen - Sinnerdammen - Tverrsjøstallen (24.05.2015)  4

Start point Katnosa (464m)
Endpoint Tverrsjøstallen (519m)
Ascents Spålshøgda (575m) 24.05.2015
Visits of other PBEs Sinderdalsveien bom (511m) 24.05.2015
Sinnerdammen (485m) 24.05.2015
Tverrsjøstallen (516m) 24.05.2015
Tverrsjøstallen parkering (519m) 24.05.2015

Etter en god natts søvn, våknet vi opp søndag morgen til overskyet vær. Det var ventet, og i følge siste værvarsel vi hadde sett skulle regnet kommet ved 15-tiden. Vi sto opp rundt klokken 09:30, og spiste en god frokost før vi ryddet ut av koia og stengte den. Det var kjølig ute, så vi hadde kledd oss som om det var en mild vinterdag da vi ruslet avgårde litt etter klokken 12.

24.05.2015 - Pausestein nedenfor Finnerudsætra.

Vestover mot Finnerudsætra var stien kjent, men derfra ble det nye veier i forhold til ruta vi gikk dagen før. Mer spennende med nye stier, så tilbake til Tverrsjøstallen skulle vi gå litt lenger vest uten at det ble så veldig mye lengre enn lørdagens tur.

Ved Spålshøgda (575) passerte vi dagens høyeste punkt. Vi satte fra oss sekkene der og tok en liten stopp. Nå var det kun 250 meter bort til toppen av Spålshøgda (575), og bare 40 høydemeter opp. Mens Ståle og jeg stakk oppom toppen, ble Selma og Julie værende igjen ved stien. De storkoste seg sammen, og fortsatte på arbeidet med sangen de hadde diktet og sunget på mye av turen. På veien opp til toppen merket vi de aller første dråpene. Hva var dette? Nesten 2 timer før tida jo!? Selvfølgelig måtte regnet komme før tida, og vi som ikke hadde pakket sekkene med fullt regntøy. Kun regnjakker og tette sko hadde vi med, men det var ikke meldt så mye nedbør, og vi skulle jo bare gå tilbake til bilen igjen uansett. Besøket på toppen ble kort, og vi skyndte oss ned igjen til stien, hvor jentene satt og var fullt opptatt med sitt.

24.05.2015 - Ståle på toppen av Spålshøgda (575).

Nå bar det ned mot vannet Spålen. Stien fulgte etter hvert østbredden av vannet, og det var en meget lettgått og fin sti. Nå regnet det jevnt, men det var bare lett nedbør. Nesten så det tørket litt opp på klærne mens vi gikk…

Ved Sinnerdammen ubetjente DNT-hytte tok vi lunsj. I inngangspartiet der var det fin sitteplass til 4 personer, med tak over. Det passet utmerket, for nå regnet det noe mer. Gode og mette vandret vi derfra nordover et lite stykke til på sti, før vi kom inn på en skogsbilvei ved nordenden av vannet Store Sindera. Derfra gikk resten av turen på grusvei nordover i Sinderdalen og til bilen ved Tverrsjøstallen. Regnet vedvarte hele veien fra Sinnerdammen til Tverrsjøstallen, men stort sett var det bare lett regn. Litt våte var vi allikevel da vi ankom bilen. Vi hadde tross alt gått en stund i regnet. Så det var godt å ta av vått yttertøy, og få fyrt opp varmen i bilen på hjemveien.

Alt i alt ble dette en super overnattingstur med godt over 2 mil på stier. Jentene var bare blide hele tiden, med mye sang og latter. Sånt smitter lett over på de voksne også. 2 dager i Nordmarka svarte så absolutt til forventningene, og vel så det.

24.05.2015 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta vi gikk. (Kartkilde: www.norgeskart.no)