Nynabben - Eidsvoll (01.05.2015)  3

Start point Innkjøringen til Røysilia (200m)
Endpoint Innkjøringen til Røysilia (200m)
Ascents Nynabben (443m) 01.05.2015

Været var skiftende der jeg kjørte nordover på E6. Noen byger gikk det rundet omkring, men ved Minnesund i sørenden på Mjøsa skinte sola. Jeg bestemte meg for å ta en kjapp tur opp på Nynabben (443). Det er ikke lange turen opp, og jeg hadde tid til gode før jeg skulle være i Elverum.

Jeg parkerte der grusveien til Røysilia tar av fra den smale asfaltveien (Fv511). Det er plass til to biler like ovenfor et infoskilt om merkede stier i området. Den gulmerkede ruta gikk over toppen, og det passet meg fint. Den følger en inntegnet traktorvei på kartet på skrå oppover i vestsiden på Nynabben. Fin og stor sti, som har flere "rasteplasser" underveis med benker hvor en kan ta en pust i bakken. Et lite stykke sør for toppen dreier stien så brått nordover. Når man er på rundt 400 m, tar en sti av til venstre som er skiltet "Ninabben". Siste biten opp merket jeg at det begynte å smådryppe. Et stort bygeområde i nord hadde trukket sørover og grenset nå til Minnesund. Fillern også, dette så ikke bra ut. På toppen begynte det for alvor å regne, og jeg rakk et toppbilde før jeg stappet kameraet ned i sekken igjen. Noe utsikt ned mot Minnesund, men ellers ganske høy skog rundt toppen.

På returen fortsatte jeg på den gulmerkede stien et kort stykke nordover, men så ville jeg prøve å komme meg ned på noen traktorveier nordvest for toppen av Nynabben (443). Her måtte jeg ut i skogen en liten bit, og erfarte fort at det som ser kort og greit ut på kartet, ikke alltid er like greit i virkeligheten...

Jeg havnet inn i et virvar av nedblåste grantrær, og lurte et øyeblikk på hvordan jeg skulle komme igjennom. Høye kneløft kombinert med krum rygg og nakke måtte til, pluss brøyting og knekking av kvist. Glatt ble det også i regnværet. Nei, nå var idyllen jeg hadde på vei opp langt borte. Eneste mål nå var å finne igjen traktorveien like nedenfor meg, og deretter gå den så fort jeg kunne nedover. Heldigvis ble det ikke mye mer kaving i skogen før jeg var på traktorveien. Etter hvert kom jeg inn på den gulmerkede stien jeg hadde gått oppover.

Jeg var ganske våt da jeg ankom bilen igjen. Tørt tøy lå klart, så jeg fikk skiftet raskt. En veldig fin oppovertur, med en tilsvarende kjip nedstigning. Synd været ble slik, for Nynabben (443) er egentlig en fin skogstopp.

01.05.2015 - En av flere benker på stien til Nynabben (443). Her kun få meter sør for toppen.
01.05.2015 - Mørke skyer truer på toppen av Nynabben (443). Her begynte det å regne en del mer.
01.05.2015 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta jeg gikk. Rosa kryss oppe til venstre markerer hvor bilen sto. (Kartkilde: www.norgeskart.no)