Lifjell - langfredag på Blefjell (03.04.2015)  5

Start point Lifjell, toppen av skitrekket (819m)
Endpoint Liatoppen camping (707m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Lifjell (820m) 03.04.2015

Finvær på langfredag i påsken – jeg skjønte at det ville innebære mye folk i et så populært område som Blefjell. Det var kø i bommen opp mot Liatoppen Fjellpark. Vi hadde tenkt å parkere på den store parkeringsplassen ved campingen, rett vest for Lifjell (820). Siden vi ankom så sent på dagen fryktet jeg full plass, men neida, det var mange ledige plasser ennå. Klokken var 12 og det begynte å bli vått og gjørmete allerede på parkeringsplassen.

Vi gikk opp til det lille skisentret i vestsiden på Lifjell (820). Fristelsen var stor for å kjøpe enkelttur i heisen til oss alle fire. Tenk å kunne starte på toppen, og så gå nedover og bortover og nesten ingen flere motbakker av betydning…! Jo, det hørtes forlokkende ut, og dermed ble vi dratt opp til toppen av Lifjell (820). Sjelden har jeg slitt så lite for en topp! :-)

03.04.2015 - Vi har nettopp hoppet av skitrekket ved toppen av Lifjell (820).

Resten av turen ble nå bare fryd og glede. Nydelig vær, men ennå litt hardt i skyggesiden ned mot Ble sportskapell. Der tok vi en liten stopp for å spise litt, og for å kline på noe smøring på skiene. Skismøringen satt ikke som noe skudd akkurat, men det gikk tålelig greit allikevel siden motbakkene vi fikk aldri var lange.

Vi fulgte løypa nordover til Solobua, like sør for Båtvatnet. Der vrimlet det av folk, og sjelden jeg vel sett så mye mennesker til fjells en vinterdag. Hyggelig å se at så mange finner veien ut på sånne flotte påskedager. Vi slo oss ned ved Solobua, og kjøpte, ja gjett hva, nettopp en Solo til hver av barna. Den smakte nok ekstra godt, for Frida og Julie tok den nesten på styrten.

03.04.2015 - Vi ankommer Solobua, som er inne i folkemengden der framme.

Etter pausen ved Solobua, returnerte vi tilbake til bilen ved campingplassen. Vi gikk strakeste skiløypa ned til parkeringsplassen, dvs den som går nesten parallelt med den vi hadde gått fra sportskapellet. Det gikk lett og fint i det trivelige fjellterrenget, slik hele skituren hadde vært. Dette landskapet egner seg meget godt for turer med barn, så det var ikke uten grunn at det satt to blide jenter i baksetet under kjøreturen hjem. Vi som satt foran hadde det bra vi også!