Torås - Tjøme (07.03.2015)  3

Start point Toråsveien (8m)
Endpoint Toråsveien (8m)
Characteristic Walk
Ascents Torås (60m) 07.03.2015
Torås Sørvest (58m) 07.03.2015

Sammen med nærmeste slekta feiret vi svigerfars 70-årsdag i et stort utleiehus på Tjøme denne helgen. Det var meldt mye vind utpå kysten (stiv kuling), og huset ligger bare 2 km nord for Verdens Ende, som jo stikker et stykke ut i havet. Så vind hadde vi nok av, men et par-tre småturer fikk vi til allikevel.

Første tur på lørdagen gikk vi oppover Toråsveien og til Torås fort, hvor det er militære installasjoner på nærmest alle svabergknauser. Det er tilrettelagt med trapper overalt, så man kommer seg greit opp de glatte og loddrette veggene.

Høyeste punkt er kommandosentralen på 60 moh. Denne er imidlertid murt opp mange meter, og hvor høyt det faste berget går, er umulig å si. Høyeste faste berg som var synlig, er på Torås Sørvest (58 moh), bare 150 meter sørvest for kommandosentralen. På Torås Sørvest (58) var det en kanon vi kunne gå se på, og det var det på et par andre høyder like ved også. Mye å se på for både store og små i dette området, så vi koste oss og hadde en fin tur selv om det blåste kraftig på de høyeste punktene. Oppe ved kommandosentralen på Torås på 60 moh, var det nesten skummelt for barna da de slet med å holde balansen i den sterke vinden, og det var bratt ned på sidene.

Etter at vi hadde besøkt de fleste høydene og sett oss ferdig, ruslet vi tilbake nedover Toråsveien og tilbake til huset vi bodde i. Der spiste vi lunsj før vi tok en liten tur Vardås (90) på Nøtterøy som ettermiddagstur.