Rognkleivåsen - Finnemarka (07.02.2015)  3

Start point Urdevann parkering (503m)
Endpoint Urdevann parkering (503m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Rognkleivåsen (600m) 07.02.2015
Nord for Urdevann (547m) 07.02.2015
Visits of other PBEs Urdevann parkering (503m) 07.02.2015

Jeg hadde visst fortrengt hvor mye baksing det kan innebære å gå på skogstopper midtvinters, mens snøen ennå er løs. Nå skulle jeg få en påminnelse om akkurat det… Det var første egotur på over 2 måneder, og da ville jeg prøve ut løypene på et sted jeg aldri hadde vært før. Og selvfølgelig raske med en topp eller to.

Jeg kjørte opp Ulevannsveien fra Krokstadelva og parkerte på den ganske store plassen mellom Urdevann og Steindammen, i Finnemarka. Herfra går det løyper i flere retninger, og jeg ville følge løypa under høyspenten i nordøstlig retning, mot Rognkleivåsen (600). Nydelig vær med litt vind, men på langt nær slik vind som mesteparten av landet ellers hadde denne dagen hvor ekstremværet «Ole» raste. Greit å holde seg i skogsområder på sånne vindfulle dager.

07.02.2015 - I skiløypa under høyspentlinja, med kurs for Rognkleivåsen (600), som ses i bakgrunnen. Jeg gikk opp det store hogstfeltet oppunder toppområdet.

Fine løyper under høyspenten, og jeg kom raskt til stidele sør for Ormetjern, hvor jeg hadde håpet å følge løype sørover mot Urdevann. Denne løypa var ikke kjørt opp på evigheter, noe jeg hadde fryktet utfra løypekartet på Skisporet.no. Da valgte jeg heller å dure rett opp skogen mot Rognkleivåsen (600). Jeg hadde nemlig sett et svært hogstfelt i nordvestsiden på Rognkleivåsen, og da ville det sikkert være greit å ta seg opp der. Greit og greit, fru blom… I starten var det så bratt at jeg tok av skiene og vasset til knes i løs snø. Da ble det fort varmt innafor Goretex’en gitt. Kondis, hvor var du hen? Med en gang det ble litt mindre bratt, tok jeg på skiene igjen. De forsvant selvsagt bakover like langt som jeg løftet beina fram, og selvfølgelig langt ned i snøen så det ble tungt å få de opp igjen. Og stavene, ja de var jo bare et påheng. Usedvanlig lite støtte å få fra de…

Oppover hogstfeltet gikk det lettere, men jeg måtte gå sidelengs og droppe fiskebein. Når det ikke var lengre motbakke, var sidelengs gange en nødløsning. Smøringen jeg hadde slengt under skiene ga null hjelp i den løse sukkersnøen. Vel ovenfor hogstfeltet ble det flatere, og jeg kunne endelig gå på ski igjen. Nå gikk det langt lettere, og ikke lenge etterpå var jeg på punktet som GPS’en mente var toppunktet. Ikke veldig lett å plukke ut høyeste punkt uten GPS her. Stort og flatt toppområde. Lite utsikt fra selve toppen, men noen meter mot nord åpnet det seg, for der er det ganske bratt et stykke nedover.

07.02.2015 - Høyeste punkt på Rognkleivåsen (600) er sånn ca der hvor stavene og sekken står.

Jeg hadde brukt altfor lang tid på kavingen opp mot toppen, og ville ha raskere vei ned til løype igjen. Derfor valgte jeg å gå ned den bratte nordsiden. Det så minst bratt ut litt nordvest for toppen av Rognkleivåsen (600). Jeg rundet først en bratt skrent få meter vest for toppen, før jeg tok av skiene og småhoppet nedover i løssnøen i den tette skogen. Etter å ha brøytet meg gjennom tett granskog nedenfor det bratteste partiet, kom jeg innpå en traktorvei som ga åpning, og da tok jeg på skiene og skled ned til løypa som går nedenfor nordsiden på Rognkleivåsen (600). Herlig å være i de flotte skisporene igjen.

07.02.2015 - Rognkleivåsen (600) til høyre, sett fra skiløypa under høyspentlinja rett vest for toppen.
07.02.2015 - Skiløypa under høyspentlinja litt nord for Urdevann. Her i retning vest/sørvest.
07.02.2015 - Mot høyeste punkt på Nord for Urdevann (547).

Nå var det bare å suse i løypa tilbake til bilen igjen, men ved løypas høyeste punkt under høyspentlinja, skar jeg ut av løypa for å plukke med en liten ekstratopp som ligger under 200 meter fra skiløypa. Høyden Nord for Urdevann (547) er ingen topp som fortjener førstesiden. Tett skog der også, og det ble rask retur tilbake til løypa igjen Nå hadde jeg stort sett bare nedoverbakke til bilen. Vinden hadde jobbet brukbart mens jeg var borte, for nå hadde løypa føyket delvis igjen flere steder. Etter drøyt 2 timer på tur var vinterens første skitur et faktum. Ikke lange turen, men så hadde jeg ikke all verdens tid til rådighet heller. Og det ble god trim for baksemusklene, som hadde ligget brakk en stund nå. Tror jeg skal holde meg til løypene til godt ut i mars i hvert fall, så sant jeg ikke skulle havne på fjellet før den tid…

07.02.2015 - Den mørkeblå, tykke streken er ruta jeg gikk. Det gule krysset til venstre er parkeringsplassen. Toppene er markert med en rosa prikk. (Kartkilde: www.norgeskart.no)

Missing title

Written by Øyvindbr 13.02.2015 14:24

Bra skitur detta Nils!

Var ute i vindværet jeg også.

Helga før der igjen stupte jeg pga luggende ski nedover ei bratt bakke på strekninga mellom Ulevann og Rognkleiv. Pådro meg brannmerke i panna.

Ellers er Rognkleivåsen et trist kapittel i Finnemarkas historie når man er som meg. Nesten fullstendig rasert, men det er om ikke annet en svært gammel historie.

Lå ute og fyra bål der oppe i slutten av februar for 4 år siden, men det var nærmest for ordens skyld for å kunne si at jeg hadde overnatta der også.

Håper på mer snø og minusgrader framover!

Sv:

Written by Nils 13.02.2015 16:53

Godt å høre at du er i aktivitet du også. :-)

Var stort det hogstfeltet på Rognkleivåsen ja. Heldigvis var selve toppflata fremdeles urørt, selv om det gir lite utsikt med all skogen. Var litt trolsk og fint å gå på flata før toppen.

Luggende ski er skummelt. På vei tilbake hadde det føyket igjen noe i skisporene, og der måtte jeg passe litt på siden føykesnøen gled en del dårligere enn de hardere skisporene. Bra du ikke skadet deg mer da, tross alt.

Dette var første gang jeg kjørte helt inn til Urdevann. Fint utgangspunkt for skiturer derfra! :-)