Hvittingen - høyest i Holmestrand (04.01.2015)  4

Start point Over Hanekleivtunnelen (173m)
Endpoint Over Hanekleivtunnelen (173m)
Ascents Hvittingen (403m) 04.01.2015
Kjeksrødhvittingen (340m) 04.01.2015

Det var dag nummer 2 for ungene på skiskole i Aronsløypa, Drammen Skisenter. Grete og jeg fikk avlevert de raskere denne dagen, og hadde snaut 3 timer til rådighet. Jeg så at vi da kunne rekke Hvittingen, kommunetoppen i Holmestrand. 25 min å kjøre hver vei, og rundt 7 km å gå totalt. Det gikk kjempefint, mye takket noe jogging på turen tilbake til bilen. Helt bart, så i dag valgte vi joggesko.

Vi parkerte i enden av en kort grusvei, rett over Hanekleivtunnelen. Grusveien tar av fra fylkesvei 319 Hanekleiva ca 500 meter nord for der vi parkerte, og går et stykke parallelt med fylkesvei 319 sørover. Man kommer da til et kryss som også er grusveiens ende. Det henger et kart på et tre ved denne snuplassen, hvor det er plass til noen biler.

Vi gikk først traktorvei østover mot Stokkestua/Jansen. Langs traktorveien mot Stokkestua/Jansen er det tegnet inn et par stier som tar av sørover, men disse fant vi ikke i farten. Like etter Stokkestua/Jansen prøvde vi å ta inn i skogen mot vest for å finne igjen stien som går sørover, men gikk litt hit og dit før vi kom inn på en liten, blåmerket sti som gikk østover igjen. Fulgte noe motvillig denne et lite stykke, da vi kom til et stikryss hvor det blant annet var skiltet til Hvittingen-tårnet.

Yes, endelig på rett sti, og da duret vi i vei og var på Hvittingen (404) nesten 1 time etter start. Stien svinger seg litt hit og dit, og går noe opp og ned. Den passerer like vest for toppen av Kjeksrødhvittingen (340), og der er det et flott utsiktspunkt også. Nydelig vær, med nærmest skyfri himmel. Noe kald vind der den fikk tak, og det gjorde den av og til på ryggen bort til toppen av Hvittingen. Egentlig en fin skogsrygg dette, med glimtvis utsikt til begge sider.

04.01.2015 - Utsikt mot nordvest fra ryggen nord for toppen av Hvittingen (404).

Etter en kort stopp på Hvittingen (404), småjogget vi tilbake samme vei. På tilbaketuren gikk vi oppom toppen av Kjeksrødhvittingen (340) siden den lå så nærme stien. Da vi nærmet oss Stokkestua/Jansen og var i stikrysset hvor det er skiltet til flere steder, fulgte vi nå hovedstien rett fram retning Jansen/Stokkestua. Etter bare få meter kom vi til stedet hvor vi hadde tatt inn i skogen for å lete etter stien da vi gikk motsatt vei. Så dermed erfarte vi at man bare skal holde hovedtraseen forbi Stokkestua/Jansen. Vi erfarte også at kart og terreng ikke alltid var helt samstemte. Stiene som på kartet er tegnet inn i slynger mellom Kjeksrødhvittingen (340) og Hvittingen (404), var til tider ikke enig med GPS'en.

04.01.2015 - På toppen av Kjeksrødhvittingen (340).