Øystre Rasletinden - skitur i steinrøysa (04.04.1996)  3

Start point Valdresflye
Endpoint Valdresflye
Ascents Øystre Rasletinden (2,010m) 04.04.1996

Påsken 1996 var meget snøfattig i østre Jotunheimen. Gisle og jeg skulle gå en tur på Kalvehøgde-massivet, men ga oss på Øystre Rasletinden (2010 moh). Det ble mer bæring av ski enn hva vi fikk gått på de, i hvert fall i stigningene. På flata, fra veien over Valdresflye til det begynte å stige ved Fisketjerni, gikk det rimelig greit å med ski uten å ramponere sålene altfor mye. Men vi fikk tydelig erfare at Steindalen bærer navnet sitt med rette! Der var det stein... og is! Småbekker hadde frosset, og siden det var svært lite snø, lå denne isen oppe i dagen. Og denne isen var glatt! Vi måtte krabbe over de verste stedene da det var høyrisikosport å gå på beina.

04.04.1996 - Gisle på glattisen og i steinete landskap i Steindalen, øst for Øystre Rasletinden (2010 moh).

Vi kom oss opp på Øystre Rasletind (2010) etter 2 og en halv time, og slappet godt av der siden vi ikke kom til å gå lenger innover. Været var nydelig med litt dis på himmelen som stengte ute de varmeste strålene fra sola.

06.04.1996 - Påskeaften kjørte vi over Valdresflye og hadde igjen flott vær. Midt i bildet ruver Besshøe (2258). Svært lite snø til å være i påsken!

Det får'n si

Written by mortenh 12.12.2013 15:55

Det var noen snøfattige vintre i gamledager også. Er sjelden jeg har sett så lite snø på Flya i april etter jeg flyttet til Valdres i 1997.

Sv: Det får'n si

Written by Nils 13.12.2013 00:23

Gamledager du... prøver du å si at jeg begynner å bli gammel? ;)

Joa, er en stund siden, men husker den påsken og hele vinteren 1995-1996 godt pga snømangelen. Mener det var en del husstander i dalførene som slet med frosne vannrør pga kombinasjonen frost og lite snø. Var jo knapt brøytekanter på Flya. Knutshøe i bakgrunnen til høyre er så og si helt bar på denne siden.