Røverkollen - Oslo (29.08.2014)  3

Start point Romsås kirke (283m)
Endpoint Romsås kirke (283m)
Ascents Røverkollen (400m) 29.08.2014 14:02
Røverkollen Sør (395m) 29.08.2014 14:11

Jeg kjørte rett fra jobb og opp til Romsås i Oslo, og tok av til Romsås kirke. Kjørte så noen meter forbi kirken, og parkerte på en gruslagt parkeringsplass få meter vest for kirken. Der er det plass til en del biler.

Like ved parkeringen går det en svært tydelig og blåmerket sti oppover, retning nord. Godt brukt sti dette… Etterhvert kom jeg inn på grusveien som leder til toppen med den ruvende TV-masta. Bak TV-tårnet, på nordsiden, er det også et utsiktstårn. Jeg ruslet opp i dette, og fikk noe bedre utsikt. Fortsatt litt begrenset pga høye trær rundt, men særlig mot vest og nord kunne man se litt. Holmenkollen og Tryvannshøgda var godt synlige. God temperatur, men overskyet. Like greit, for dette var egentlig bare en treningstur. Jeg hadde gått så fort jeg orket oppover…

På veien nedover svingte jeg oppom høyden på 395 moh, sør for toppen av Røverkollen. Mest for variasjonens skyld. Ingen utsikt fra Røverkollen Sør (395), men det er noen gravrøyser fra bronsealderen der oppe. Følger man stien litt sørover, dukker det imidlertid opp et fint utsiktspunkt med en benk, hvor man ser nedover mot Oslo og Oslofjorden.

29.08.2014 - Utsikt mot Oslo og Oslofjorden, fra et punkt litt sørvest for Røverkollen Sør (395).