Fjøsvikfjellet – herlig utsiktstopp i Ringerike (28.08.2014)  5

Start point Nerseter (252m)
Endpoint Nerseter (252m)
Ascents Kongsgårdskollen (705m) 28.08.2014 16:07
Fjøsvikfjellet (710m) 28.08.2014 16:30

Endelig skulle Øyvind (Øyvindbr) og jeg få til en tur sammen, og hvilken fabelaktig tur det skulle bli, ikke lange kjøreturen unna Drammen. Øyvind kunne avslutte tidligere på jobb, og jeg hadde mulighet til å avspasere, så da ble det til at jeg plukket opp Øyvind på Esso på Sundvollen litt før kl 14. Været var aldeles strålende, så vi måtte komme oss på en flott utsiktstopp. Jeg kikket kjapt på Peakbook-kartet, og foreslo Fjøsvikfjellet (710) med avstikker til Kongsgårdskollen (705). Disse virket ruvende og så vidt snaue på toppen, og mye tydet på at dette var flotte utsiktstopper for oss som setter så stor pris på det. Øyvind var raskt med på den planen, og takk for det, for dette ble en glimrende ettermiddag og kveld!

Vi parkerte øst for Fjøsvikfjellet (710), ved Nerseter. Da vi kom ned igjen hadde vi litt ekstra tid før det ble mørkt, så da tok vi en desserttur opp på Karteråsen (356). Den lå så nærme at vi nesten kunne ta på den, og selv om vi ikke forventet så mye ut av den toppen, var det kjekt med litt ekstra trening. Vi flyttet bilen til sørsiden av Samsjøen før vi ruslet opp på Karteråsen (bilder og kart over ruta til den toppen ligger i egen turrapport).

Øyvind har skrevet litt mer om denne nydelige ettermiddagen på Ringerike, mens vi begge tok noen bilder med mitt kamera – her fra Kongsgårdskollen (705) og Fjøsvikfjellet (710):

28.08.2014 - Den tykke, blå streken er ruta vi gikk. Det gule krysset til høyre ved Nerseter, er der bilen sto parkert. Den svarte streken over veien like til venstre for det gule krysset viser hvor den låste bommen er. Bommen var oppe da vi gikk oppover, men låst da vi kom tilbake. ;-)

Kjempeutnyttelse av ...

Written by mortenh 01.09.2014 07:25

Kjempeutnyttelse av sensommerens beste kveld. Der så det ut som du gjorde et særdeles godt valg av nærturmål Nils!

Sv: Kjempeutnyttelse av ...

Written by Nils 01.09.2014 08:39

Ja, det er tross alt noen fine toppturer ikke så alt for lange kjøreturen unna selv om vi bor sør på Østlandet. Denne toppen hadde jeg ikke tenkt på før samme dag som vi reiste. :-)