Strakaste vei til Besshøe (16.06.2014)

Karte
Besteigungen Besshøe (2.258m) 16.06.2014

Fikk greie på at Helgers skulle på "perse" tur til Besshøe mandag morgen. Det vil si å starte fra Gjendesheim, langs Gjende, opp Jo-stigen ( en bratt ankomst til eggen ca. midt mellom Gjendesheim og Memurubu langs Gjende) til besseggen, ned på bandet for så å gå rett på Besshøe så fort som mulig..:) Spurte om å få lov å joine, og det var greit..:) Jeg skulle på jobb til kl. 15.00 og først lage middag til kidsa, så det måtte bli tidlig start.
Mandag morgen opprant med blå himmel og kl 0600 var vi på vei til Gjendesheim. Turfølget forsvant raskt joggende på stien langs Gjende, mens jeg måtte holde igjen for å i hele tatt klare de ca. 1400 høydemeterene til toppen. Varmt og tungt i bratta opp til Besseggen, men været var så til de grader på vår side i dag og Gjendealpene ble mer og mer synlige jo lenger opp jeg kom.
Endelig oppe på eggen etter 1 time og 14 minutter til et fantastisk skue. Å komme opp her tidlig på morgenen i fint friskt vær er fantastisk, da det ikke myldrer av folk her.

Et klassisk motiv fra Besseggen som man aldri blir lei. Gjende til venstre og bessvatnet til høyre. Bildet tatt fra der jo-stigen kommer opp på eggen.

Da var det bare å komme seg ned på bandet, før oppstigning til Besshøe. Fikk et lite glimt av Morten, han var på vei opp bratta.

Besshøe sett fra Besseggen. Vi gikk opp i flanken til høyre for den snøfylte renna midt i bildet.

Tok fatt på oppstigningen til Besshøe med greie bein, men midt oppe i flanken kom jeg inn i et parti med masse løsgods. Med lefsete joggesko var ikke dette noe gøy. Følte at steinene "levde" rundt meg, og dette fikk meg til å være litt ekstra forsiktig. Snart var steinhelvete forsert og jeg kunne ta fatt på den siste kilometeren til toppen. Morten, som allerede hadde vært på toppen, kom meg i møte for å gi meg litt support siste biten. Klokket inn på toppen på 2 timer og 43 minutter, altså under 3 timer som var målet. Helgesen var storfornøyd med ny pers pålydende 2 timer og 14 minutter. Spreking! Tok oss bedre tid på returen for å nyte utsikten, og diverse snøfelt gjorde godt for beina. Nede ved Gjendesheim ca 1300, da var det bare å stresse hjem for å rekke middag (Slapp å lage middag, svigermor var god å ha i dag også), for så å rekke jobb. Takk for turen, Morten, full gass..:)
Flere bilder:

Litt oppe i lia mot Besshøe. Isen har ikke helt forsvunnet fra Bessvatnet.
Besseggen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.