Rando med kids (18.05.2014)  6

Ascents Rasletinden (2,105m) 18.05.2014
Øystre Rasletinden (2,010m) 18.05.2014

Begynte å bli litt for grønt nede i bygda nå, samtidig som man vet at en snau time unna er det bra med snø. Hadde lenge tenkt på å leie Randonne-utstyr til sønnen. Kontaktet Intersport Beitostølen, og der hadde de utstyr for utleie. Stiv pris (500), men veldig bra og lette Dynafit ski, sko, feller og bindinger. Prøvde å få med et par andre familier på tur denne dagen, men uten hell. Målet var Heimdalshøe. En god time senere enn planlagt var vi på vei opp til Beitostølen for leie av utstyr. Oppover Valdresflya var det bra med snø og på veien opp var vi vitne til årets pro-tur sykkelritt. Kom oss greit forbi sykkelistene og da vi dro over toppen åpenbarte turens mål seg med litt skyer på toppen. Så ut som det var lite snø oppover linja vi hadde tenkt oss, og en ny plan begynte å gjøre seg gjeldende i guttas hode, til stor frustrasjon for Vilde. Øystre Rasletinden og Rasletinden ble kjappt bestemt som plan b, Christian var i fyr og flamme for dette betydde jo en ny Valdres PF 100 topp og vi ble etter hvert ganske samstemte. Starten gikk fra litt før Heimdalsmunnen for å få en mest mulig grei retur.

Kidsa er klare for topptur. Heimdalshøe bak.

Flya oppover mot den østvendte breen ved Øystre Rasletinden var langdryg. Det var godt å komme opp til der det bratner til for en god lang pause. Mor satt hjemme med eksamen forberedelser, men hadde laget en god nistepakke til oss.

Kidsa har matpause før det bratner til med søre og nørdre gluptinder i bakgrunnen.
På vei oppover mot Ø. Rasletind fra Heimdalsmunnen. Tjønnholsoksle til høyre

Oppover bratta var vi vitne til en gærning som droppa og kjørte ned et ekstremt bratt linje til venstre for den østvendte breen. Kult! Så ut til å ha full kontroll, men var nok ikke rom for å gjøre feil der. Ikke lenge etterpå var Øystre Rasletinden nådd, til store gledesrop fra kidsa. fullt så moro var det ikke at det så ganske langt ut opp til Rasletinden.

Østre Rasletind er nådd, med Bitihorn bak til høyre.

Etter litt niste og munngodt begynte det å klø litt i topp-rando-Chris, og snart dura han i vei til dagens siste mål. Jeg og Vilde tusla etter og mens praten gikk var det ikke så langt opp til toppen allikevel:)

Broremann har fått los på Rasletind. Vi har akkurat passert skaret mellom Østre og hovedtoppen.

Var ikke vanskelig å høre toppbrølet til bror da jeg og søster nærmet oss toppkronen. Selv om Rasletind ikke har den råeste utsikten, var det veldig fint her oppe i dag. Litt vind, men vi fant oss en fin lun pauseplass bak toppsteinen. Far var nok nærme med å skjønne "meningen med livet" her han satt med kidsa sine på en 2000 meters topp en finværsdag..:)

Rasletinden er besteget! austre og vestre Kalvehøgde bak til høyre.
Vilde poserer på Østre Rasletind.

Jeg hadde slalomskia til Vilde i sekken og da fellene var dratt av rando-skia var det på tide med retur. Kidsa brukte ikke lange tiden ned på dette fine vårsløsj føret, snart var Øystre Rasletinden passert og de bratte flankene ned mot Heimdalsmunnen blei en høgdare. Fine svinger og noen greie hopp ble det. Fantastisk tur og endelig fikk vi testa slalomski alle tre. Ved bilen var det 5 grader og ved ankomst Skrautvål 21! Takk for turen kids, Rando til Chris er på ønskelista..:)

Der oppe var vi, sett fra bilen.
Start date 18.05.2014 12:50
End date 18.05.2014 18:09

Gratulerer

Written by mortenh 19.05.2014 12:53

Gratulerer med ny Valdrestopp, kommunetopp OG 2000-topp på en og samme tur. Men det beste var vel å prøve randoski Christian?

Det så i alle fall ut som en kjempefin tur!!!

Sv: Gratulerer

Written by senfterberg 19.05.2014 20:43

Fantastisk! Har selv tatt med min 5 åring på Gaustatoppen og kjørte ned. Hvor gamle er de omtalte barna. Gutten min er en racer nedover men sutrer fort når han må opp. Frykter at Rasle blir for langt....

• +

Sv: Sv: Gratulerer

Written by Julia 19.05.2014 20:46
      • +

Sv: Sv: Gratulerer

Written by Naboen 19.05.2014 21:31

Sv: Gratulerer

Written by Naboen 19.05.2014 21:33

Skulle hilse fra Christian og si at rando var kult ass..:)