Bt tur til Skogshorn (06.10.2013)

Ascents Skogshorn (1,728m) 06.10.2013

Endelig skulle Barnas turlag fra DNT Valdres få realisert tur til Skogshorn. Fjorårets avlysning viste seg i ettertid som et godt eksempel på at man ikke skal stole på yr.no..!! 13 spreke barn og voksne fant veien til parkeringen ved Lykkja, klar til avgang kl 1100. Været var litt skiftende, vind og lave skyer/tåke her og der.

En sprek gjeng er klare for høydemetere..
Kidsa startet i et vanvittig tempo som de voksne hadde problemer med å følge. Etter noen samlingspauser var vi ved foten av fjellet. Her tok vinden godt, vi planla matpause litt lengre oppe i bakken og håpet på litt mindre vind.
Glade og fornøyde barn på tur. Nå er det toppen som gjelder..:)
Været letter litt og vi gleder oss til å kjenne på snøen.
En god time etter start og godt oppe i bakken, var det tid for en matbit. Her gikk brødskiver, kakao og snop ned på høykant. Det var vel kanskje ikke akkurat verdens varmeste sted på jord, så etter hvert var kroppsspråket til enkelte ikke til å misforstå...:) Vi tok fatt på siste stigningen mot toppen, og her begynte snøen å gjøre seg mere gjeldende til unison glede for de yngre og til mere avmålt konstatering for de litt eldre.
Her begynte det å bli bratt altså.....
Skikkelig bratt altså..:) Sander og Kristoffer i klatremodus.
Marius og Gro i fint driv mot toppen

Etter akkurat 3 timer på tur ble toppen endelig nådd. Alle var storfornøyd med å ha nådd målet, og kidsa hadde fortsatt mye energi å brenne opp. Det blåste friskt i kastene på topp punktet, men vi fikk heldigvis blå himmel og god sikt. Utsynet her er jo upåklagelig bra.

YES! Sander, Kristoffer, Fredrik, Marius, Herman, Vilde Marie og Christian på Toppen

Etter toppfotografering ble vi enige om å gå et stykke ned i lia for å finne en litt varmere plass for matpause. Turen ned kan vel beskrives med et ord: SNØBALLKRIG. Jeg tror ikke at noen unngikk ihverfall et par fulltreffere.

Marius har siktet seg inn..:)

Etter en god, lang matpause og en snarvei som viste seg å være litt myrete, var vi tilbake til bilene etter ca 5 timer på tur. Takk for turen til liten og til stor..:)

Spreke kids på tur
Endelig snø.. Ikke langt til toppen nå..
På vei ned "snarvei" stien
Spreke nyfrelste topptur - Sander fikk smake på myrete og gjørmete terreng. Godt det ikke er langt ned til bilen..:)
Nede ved parkeringen.. En sprek topptur gjeng..!!
Start date 06.10.2013 11:07
End date 06.10.2013 16:23

Nice!!!

Written by mortenh 09.10.2013 19:59

Ser at dere hadde en knall tur! Og tempoet var ikke akkurat lusent ser jeg heller. Jeg mistenker at barna knapt var noen sinker på denna, heller noen v.....? Bra rapport!