Finvær på Gjuratind (28.08.2021)  6

Gjuratinden - Hammer på Nordryggen (1,475m) 28.08.2021 11:30
Gjuratinden - Krevende klyving på Nordryggen (1,650m) 28.08.2021 12:03
Gjuratinden - Krevende klyving på Sørryggen (1,700m) 28.08.2021 12:57
Jeg vinner høyde og får fantastisk utsikt utover Grøvdalen og Isfjorden

Denne toppen har jeg tenkt på hele tiden etter at jeg var på Vengetinden i fjor. Passet aldri med tid og værmelding denne sommeren, men nå var det meldt bombehøytrykk og jeg hadde fri fra forpliktelser. Hadde lest tur-rapporter hele vinteren, ja Gjuratinden hadde rett og slett blitt en tvangstanke!
Vår toyota Hiace ble innredet med madrass og fikk fart på seg over til Romsdalen fredag kveld. La meg til i utkanten av Grøvdal der det var mobildekning. Etter en god natts søvn i "bobilen", rullet jeg opp til Rabben og stistart. Fantastisk morgen med skyfri himmel, litt kaldt, og våt vegetasjon oppover mot Hoemskaret. Snudde meg ofte for å se den nydelige utsikten utover Isfjorden. Lett å følge og meget godt merket DNT sti opp til Hoemskaret. Nordryggen så umulig ut herifra, tenkte at her kommer jeg meg ikke opp.
Bratt og løs flanke opp til ryggen og den første gule trekanten, er nok mer grønn/gul ja. Greit over første del av ryggen til der den reiser seg mot nord toppen. Her var det ordentlig ekkelt. Vått fjell og mye friksjonsbasert klyving langs rennelignende sprekker i fjellet. Grudde meg til returen her, bør nok vurdere tau når det er bløtt. Kom opp til en liten hylle, før et skikkelig opptak, og flere etter hverandre. Som sagt var fjellet vått, så her tok jeg en timeout og vurderte å snu flere ganger siden jeg ruslet rundt her oppe helt alene.
Men jeg tok av meg sekken og gikk systematisk til verks: først opp det ene opptaket, før jeg kløv ned for å sjekke at dette var greit. Gjorde dette med en 2-3 opptak før jeg returnerte og egentlig bestemte meg for å snu. Men.., en liten pause + en
Redbull på styrten gjorde underverker. Gikk opp en tur til og der ser jeg at over det siste opptaket var det vardet en rute i nordflanken, en slags Chausse; helt opp til ryggen før hovedtoppen. Dro i vei og plutselig sto jeg oppe på ryggen som var tørr og fin, meget luftig et par plasser. Ikke langt bort til toppen og de siste 5 meterne opp gikk greit, så lenge man er lang lemmet og lener seg til venstre. Klatreteknisk kanskje 2 -2+, beskyttet på venstre side, meget luftig på høyre. Endelig oppe på toppen, vindstille og skyfri himmel. Er visst litt heldig med været på disse romsdalsturene mine. Etter et euforisk rop, som sikkert kunne høres i hele Møre og Romsdal, klatret jeg opp/ned de siste 5 meterne ned fra toppen for å være sikker på at det gikk greit så jeg kunne slappe av på toppen og ikke grue meg for retur. Skrev meg inn i boka og tok livet med ro en stund med denne fantastiske utsikten. Siste besøk var fra forrige helg. Ikke den mest besøkte toppen? Jeg var jo også alene hele dagen uten å se et eneste menneske, rart på en "kongetopp" og helgedag med finvær.
Returen var grei siden jeg hadde prøvd alle takene på disse 2-3 hamrene i nordflanken, men jævlig var det ved den gule trekanten ned ryggen fra nordflanken siden det var vått fjell. Glad for at mine VJ Maxx sko har meget godt grep på bløtt fjell.
Tenker at denne turen bør generelt ikke gå's alene første gang og at et rando tau til rappellering sikkert er lurt å ha i sekken! Romsdalsfjell, i'l be back! :)
Takk til JPV for gode svar når jeg lurer på noe ang Romsdalsfjell :)

Nordryggen ser umulig ut, bilde tatt like før Hoemskaret
Første del av nordryggen unnagjort, andre gule trekant der framme hvor ryggen reiser seg mot nordtoppen
Opptaket mot toppen, gode tak til venstre, utsatt til høyre
Nordtoppen
Sørryggen med snørampa
Rappelfeste fra toppen

Missing title

Written by JPV100 30.08.2021 11:24

Bra du kom deg til topps! Og kjekt å ha en slik gromtopp heilt for seg sjølv :)

Sv:

Written by Naboen 30.08.2021 19:04

Ja, maks dag dette. Var helt greit å sitte der på det vesle toppunktet i vindstille, varmt vær med DEN utsikten! Takk for gode tilbakemeldinger når en Valdresing har spørsmål ang Romsdalsfjell. Mål til neste gang må være Dronninga via Trollstigen og Romsdalshorn via Halls renne.. Hmm, ny tvangstanke begynner å sette seg :)