Horntur (05.12.2020)

Ascents Horntinden (1,454m) 05.12.2020 12:13

Gira på ny tur på nye fjellski. Ny-kjørte løyper på veien langs Tyin. Bunnløs snø i terrenget. Hadde håpet på et litt hardt underlag, men den gang ei. Skikkelig skisåle-killer føre. Gikk i feil dal frem til siste flanke før toppen. På vei inn var det ekstremt flatt lys, ekkelt i nedoverbakker da man ikke ser konturer i terrenget. Halvfellene hang dårlig på skia, blåvoksen hang heller ikke så det ble en skikkelig slitebakke opp til toppen. Sikkert 1 million glipptak :) Kom opp til slutt mens skyene begynte å sprekke opp. På vei ned så jeg 2 andre skiløpere som hadde fulgt sporene mine i feil dal. Fulgte normalveien tilbake til Tyin, tenkte å gå opp mot Målegge men var sliten etter løsnø jobbinga + at jeg hadde glemt mat. Neste gang skal helfeller + teip være med i sekken. På slutten av turen sprakk skylaget skikkelig opp, Uranostind var et fantastisk blikkfang da jeg kom nedover mo Tyin. 2 biler på parkeringen ( 80kr! ) da jeg startet, 100 da jeg kom tilbake. Mange som koste seg i skiløypene langs Tyin.